Hej! Till er som har problem med utebliven avfrostning vill jag gärna delge ett tips. Hösten 2013 köpte jag 2 st (stort hus) Anslut modell 416-085 som körs parallellt. Allt fungerade finfint de två första åren. Sedan slutade den ena att avfrosta och isade igen totalt under 4°C utetemp. Nu i höst har även den andra slutat avfrosta. Efter felsökning, bl.a. under drift mätt den yttre och inre tempgivaren i utedelen och där visade det sig att trots kraftig påisning att den inre mätte motsvarande -2,8 °C, d.v.s. under gränsen där avfrostning skall ske (-3).
Efter att ha läst på i dokumentationen som jag hittat på denna ypperliga sida, bl.a. excel-filen 5K&_937.xls som finns i flera trådar här på forumet, så lödde jag dit ett 1/4W (går med mindre men dessa är behändiga) motstånd på 3,3Kohm i SERIE med den inre givaren. Detta gjordes i elektronikboxen som är relativt väl skyddad. På detta vis "luras" avfrostningen starta tidigare än vad den konstruerad för (=konstruktionsfel!
Nu avfrostar båda pumparna till och med lite tidigare än de gjorde från början. Jag hoppas detta tips ska hjälpa fler som har problem med avfrostningen. Glöm inte att bryta strömmen innan ni börjar! Jag tänker inte ge ytterligare detaljer, om ni har fler frågor bör ni för er egen skull och säkerhet ta hjälp av någon som är kunnig på området.
Tack till Torbjörn Forsman med flera duktiga personer vars inlägg hjälpt mig lösa mitt problem!