0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mer detaljerad analys från en amatör (allt från 17111001.txt):Du verkar ha ställt in elpatron från -660 GM (med 50 GM intervall på ökning av elpatron). Avfrostningarna är bara 15 min långa vilket är bra. Maxfrekvens på pumpen är 71 Hz och det beror på att förångare (EB100-BT16) är så kall den får bli (typ -16 °C). Enda sättet att få den att bli varmare är att öka fläkthastigheten. Du kan testa att sätta den fläkten på 100% en stund och kolla förångarens temp samt kompressorns Hz.Se till att uppdatera programvaran med USB-minne (sista 2 åren har det kommit 8 uppdateringar). Rengör filtret ordentligt i en hink vatten, trampa ut fukten i vikt handduk efteråt)Och viktigast, svara här i forumet om detta hjälpte Gå in i meny 4.9.3 och ändra detta för att ge kompressorn en chans att jobba ikapp innan elen kommer in:Gradminuter är ett mått på aktuellt värmebehov i huset och bestämmer när kompressor respektive tillsats ska startas/stoppas.TÄNK PÅ! Högre värde på "start kompressor" ger fler kompressorstarter vilket ökar slitaget på kompressorn. För lågt värde kan ge ojämn inomhustemperatur.start kompressor = -450differens tillsats = 1500diff. mellan tillsatssteg = 100
F750 mår bra av att ha ett rejält luftflöde att arbeta med men det låter konstigt att tillåten frekvens inte blir högre än 74 Hz vid 240 kbm/tim. Enligt Nibes energiberäkningsprogram ska den klara ett nybyggt välisolerat hus neråt -8 °C innan el-patronen behöver gå in. Gjordes det någon ventilationsinmätning där man också kunde kontrollera att luftflödesgivaren visar någorlunda rätt?
Ok, när man klar med övervåningen behövs en ny ventilationsinjustering. Hos mig kom husleverantören och gjorde det gratis i samband med garantibesiktningen. Annars går det att själv hyra luftmätare från Soliduct och ställa in själv enligt ventilationsritningen. Kostar ca 800 kr. Då kan man samtidigt kolla om summan av alla flöden stämmer överens med luftsflödesgivaren i F750.
HejHar jämfört lite i NibeUplink och ser en skillnad, jag har justerat mina värden i meny 5.1.14 till 9 °C vid DUT, samt DUT till -15 °C (i skåne)Det viktiga med detta är att dT börvärde blir något mer än standard 4.0. Har för mig att kondensorn inte blir lika kall om jag gjorde detta. OBS skillnaden syns först vid kallare än ca 0 grader.I nibeuplink skall det se liknande ut som nedanvärme: dT börvärde 4.6värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3 4.4