Har nu suttit och läst och läst, utan att jag tycker mig ha blivit nämnvärt klokare. Vi bor i ett tvåplanskedjehus idag med ~140kvm boyta. Övervåning med stora delar snedtak, och att få övervåningen uppvärmd känns som ett ickeproblem då värmen som bekant stiger uppåt.
Vi har fram till nu haft en Sanyopump (vet ej modell i huvudet) som vår huvudsakliga värmekälla i huset, visst har vi varit tvungna att köra lite element som kompletteringsvärme i vissa rum, framförallt när yttertemperaturen börjat ligga stadigt kring -15°C och nedåt, men den pumpen har nu lagt av och vi behöver köpa en ny.
Har främst kikat på mitsubishi och daikin då jag tycker mig förstått att det är dessa två fabrikat som ger bäst utbyte vid låga yttertemperaturer, men vilken storlek på pump ska vi ha, och vart ska den sitta?
Om man läser på återförsäljarnas sidor så rekommenderar dom en viss pump till en viss husstorlek, i vårat fall ska vi då enligt ÅF ha en storleksmässigt motsvarande en Mitsubishi FH25. Jag tänker att det är lika bra att köpa en större (FH35 el t.o.m. FH50) men finns det egentligen någon nackdel med detta? Drar den mer ström än en mindre pump på låg effekt eller kommer vi bara behöva utnyttja en mindre del av maxeffekt? Hur ligger det egentligen till med det här?
Har gjort en snabb skiss över hur nedervåningen ser ut här, och att säga att planlösningen inte är optimal är väl ingen underdrift.