0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har ett hus med liknande planlösning som din, 160 kvm fördelat på två plan men nedervåningen påminner starkt om din, fast med mindre yta.Min pump sitter i position 2 med 4,3 m till väggen som stoppar luftströmmen. Jag trodde att luften då skulle tvingas sprida sig åt sidorna, men icke!Det blir väldigt varmt och skönt i hallen men i vardagsrummet måste vi köra el för att hustrun ska uthärda.Om jag sitter ensam hemma och jobbar på vardagarna kan jag slå av elelementen och det blir då en tempskillnad på 5-6 grader mellan hallen och v-rummet.Tanken var att ha elementen på med låg effekt för att stoppa kallras från fönstren, men de bränner på ungefär som före pumptiden. Jag har provat med att flytta omkring en bordsfläkt i olika positioner, den fläktar på rätt bra, men påverkar inte värmefördelningen.Vi gör av med 31 Mwh och när jag nu kollar elförbrukning och utetemperatur dag för dag, med pumpen alternativt på och av så spelar den ingen roll. Det är inget fel på pumpen den ger max omkring 50 grader i utblåstemp, men att flytta värmen var svårare än väntat.
Kommer köra på alt 2 om inte installatören har en fundamentalt motsatt åsikt.Min gamla Miniman funkar hjälpligt fortfarande (dvs säga den ger uppemot 37 ºC utblåstemp ibland), är det nån idé överhuvudtaget att spara den ?Behöver moraliskt stöd för att kassera fungerande prylar.//Peter