Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Viessmann 333g och UVL 500l  (läst 23620 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #150 skrivet: 12 december 2017, 12:18:38 »
Ok, men skulle jag ha mer eller mindre borra när mina siffror ser ut som de gör?
Den stora frågan är väl egentligen vart hamnar din förångningstemperatur iförhållande till inkommande KB temperatur ?   Vad jag förstått så är KB DT ganska oväsentligt. 

Prismässigt så var oraklets offert 12k dyrare än Thermias, 144-145k minns inte exakt och oraklet fick 156k av mig men då fick jag ingen tank av Thermia så för cc's tank gav jag 12k med installation och allt extra.
Har ingen aning vart min förångning ligger. Helt klart spelar delta på kalla sidan roll om du sänker delta kommer kommer du få bättre cop om inte cp drar så mycket mera så det äter upp vinsten men de flesta brukar rekommendera 3 grader men det blir ofta mera med djupa borror och kraftiga vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #151 skrivet: 12 december 2017, 12:27:03 »
Ja borrning och efter rot!
Oraklet installerar det kunden vill ha och han tjänar nog inget på att installera en tank då det blir en del kringjobb som han rent ut sagt inte kan ta betalt för.
Ska han få en affär i hamn så kan han inte ligga för mycket över andra som inte kör med tank.
Vad oraklet sagt så har han endast fått mig och en eller två till som kunder från detta forum och då är det vi som sökt upp honom och CC har nog bara installerat hos tågråttan.
Det lönar sig inte att försöka kränga installationer med tank för gemene man ser på prislappen.
Jag har inte hört några siffror man jag skulle tro att merparten av alla jobb de gör installerar de utan tank.
De monterar saker som de vet kommer strula för att det görs på fel sätt eller för att någon styrkille från Sneider inte förstår sig på kyla men sånt får man blunda för om man ska ha jobb. Så ser nog vardagen ut för både cc och oraklet

Mmm, det var ju bland annat det här vi bråkade om.
Att det blir så pass mycket dyrare att det är svårt att försvara ekonomiskt även om det är uppenbart att det finns fördelar för den ostörda driften och livslängden.
Jag tror att man kan få svårt att "få rätt" när verkligheten visar på vad som stämmer.
Folk är inte dummare än att dom kan räkna ut att det tar lång tid att tjäna in extrakostnaderna jämför med en enklare anläggning.
Sen bör man installera tank under vissa förutsättningar, t.ex. om man har ett hus i flera plan med olika energibehov beroende på årstid (då behövs termostater och kanske t.o.m underhållsvärme på sommaren, eller om man tvunget vill köra med termostater aktiva även om det inte behövs.
Då är det också bra med tank, men just den grejen betyder väl bara mer att man vägrar lita på den moderna tekniken och hellre kör som man alltid gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #152 skrivet: 12 december 2017, 12:29:37 »
Rickard : Nej jag har inga "listor" att visa dig. Har bara mina tre offerter att jämföra med. Och där var inte tanklösningen mer än 1780:- dyrare. Den 3e offerten ville inte installera en separat vvb utan han menade på att en Nibe 1255-16 har "oändligt" med varmvatten. Han var ca 12k billigare än tanklösningen.  För gör det självare blir det nog dyrare med tanklösning.

Ang kb CP. Har läst på tyskt forum samt Google translation på finsk forum. Där påstår man att i Tyskland är det vanligt med flera än 1 hål / kollektor. Dvs man borrar kanske 2x90 istället för 1x180. Därav den "klena" pumpen jämfört mot andra märken.
Jag har delta 4 vid värmekörning delta blir 3 vid VV körning.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #153 skrivet: 12 december 2017, 12:36:10 »
Ja, som sagt, det går säkert få pris på olika lösningar från olika tillverkare som är lika i pris, men om samma företag räknar på de olika lösningarna så blir det ju med automatik rätt mycket dyrare med tank, extern cirkpump, termostater, rör, rörkopplingar och arbete om man jämför mitt upplägg med en lösning som innebär tank, extern cirkpump och termostatstyrning.
Jag tycker att 30 000 är en rimlig uppskattning, men visst kan det säkert variera mellan olika installatörer, och som du säger finns det t.o.m de som inte vågar lämna offert för att dom aldrig gjort nån sån avancerad installation.
Det är väl även delvis där min kritik ligger mot upplägget.
Det kräver faktiskt rätt mycket av installatören eller anläggningsägaren att timma in en tanklösning på ett korrekt sätt.
Som vi alla vet så lämnar många (de flesta?) installatörer anläggningen med default värden i styren, och gör man det på en lösning med arbetstank med termostater som ser till att det är lagom varmt inne så är risken hög att värmepumpen kan gå i åratal med COP som ligger 10-30% sämre än om den varit injusterad på ett korrekt sätt.
« Senast ändrad: 12 december 2017, 12:38:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #154 skrivet: 12 december 2017, 14:54:18 »
Jag fick 4 olika offerter med tank, 7-12k mer blev offerterna då
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #155 skrivet: 12 december 2017, 15:56:51 »
Hahaha Rickard. Du verkligen jobbar med näbbar och klor för att sänka tanklösningar. Varför? T.ex. det här med priset. Man tar ett exempel från "verkliga" livet att det inte behöver vara så, då har den installatören inte en verklig prisbild enligt dig. Eller underprisar sig för att få jobbet mm. Då är det bättre att kika på prisjakt och andra listor och säger att det blir så och så mycket dyrare?
Eller så är verkligheten den att om man handlar lite mer prylar från en installatör så kan de pressa priset lite mer (mängd rabatt) att det inte behöver bli så mycket dyrare.

Jag ska ta två exempel till från verkliga livet nyligen.
Köpte nya vitvaror. Ugn, diskmaskin, side by side kyl och frys, induktionshäll. Ett high end märke. Bara på inbyggnadsugnen gick priset ner från 21k till 16k. Sen ett par tusen till på alla andra poster. Då på en prispressad marknad. Så man kan säga att vi fick hällen "gratis" jämfört med att plocka prisjakt priser.
Vi köpte helt nya möbler. Rubbet. Från en lokal möbelhandlare. Vi fick sängen som kostade 27k "gratis".
Tror inte det är så mycket större skillnad i andra branscher.
Klart det hade blivit mycket mycket dyrare med utspridda kundvagnar på prisjakt.

Heck. Tror tom om jag skulle handla 5 loggers av dig på ett bräde så skulle du ge mig rabatt. ;)
« Senast ändrad: 12 december 2017, 15:59:09 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #156 skrivet: 12 december 2017, 16:06:56 »
Nu är det ju rätt svårt att jämföra priser kan ju mycket väl vara så att Viessmann ligger lågt i pris tex Daikin brukar också ligga lågt i pris. Jag har mycket svårt att tro att man får tank och extern cp + lite extra jobb för i stort sett ingen ting utan det skickas med på köpet däremot har jag inga problem med att se vad de prylarna tillför men knappast utan kostnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #157 skrivet: 12 december 2017, 16:08:56 »
Hiller : Har du koll vad du har i antal starter dygn? Hur lång brukar stilleståndet vara och hur lång är en körning?
Lite nyfiken på det här med körningar och påverkan på kb tempen.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #158 skrivet: 12 december 2017, 16:12:30 »
Nu är det ju rätt svårt att jämföra priser kan ju mycket väl vara så att Viessmann ligger lågt i pris tex Daikin brukar också ligga lågt i pris. Jag har mycket svårt att tro att man får tank och extern cp + lite extra jobb för i stort sett ingen ting utan det skickas med på köpet däremot har jag inga problem med att se vad de prylarna tillför men knappast utan kostnad.

Inte enligt Rickard. Verkligheten finns på prisjakt.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #159 skrivet: 12 december 2017, 16:16:14 »
Jag konverterade hela mitt hus (14 radiatorer), grävde ned 500 meter jordvärme, och satte in värmepump, allt gick på totalt ca 80 000 kr.
Men jag kan ju inte påstå att det är vad det kostar att konvertera uppvärmningssystemet och sätta in jordvärme.

Det enda jag är förvånad över när det gäller de kalkyler jag gör i detta forum, det är att det ALLTID blir dyrare än vad jag uppskattat när folk återkommer med de faktiska offerterna de fått.
Skulle det nu vara så att man kan få en tank, en modern A-klassad cirkpump och allt som hör till i fråga om rör, rördelar och arbete för 7 till 12 000 så är det absolut värt det, om man har plats för prylarna.
Dock tror jag att det är väldigt få som kommer att få så små pristtillägg på sina offerter så länge de håller sig till samma installatör när de begär pris.

Oraklet har många gånger skrivit i detta forum att han får betala mer för värmepumparna hos sin grossist än vad de säljs för enligt prisjakt, du kan väl fråga honom om det bara är struntprat också.
För OM så är fallet så finns det ju inte mycket till mängder att pruta på om det enda han skall tjäna pengar på är tanken och cirkpumpen.
Borrhålet tjänar de knappast just nåt på heller, då de flesta lejer in en firma som gör det åt dem.

Men, vi blir alla lyckliga på vårt, jag anser i alla fall inte att jag är seriös om jag uppger att kostnaden för tank och cirkpump och rör/rördelar är lägre än de priser jag kan hitta på prisjakt.
7500 kr för en 300 liters arbetstank (Nibe UKV 300)
ca 2000 kr för en cirkpump (Yonos PICO 25/1-6)
Rör och rördelar går säkert på en dryg tusenlapp, och så några timmars jobb, säg 2000 kr.
Det blir som billigast alltså 12500 kr.
Och då är det ingen 500 liters tank.
OM vi antar att det sitter ungefär 14 radiatorer/golvvärmeslingor så kostar termostaterna till radiatorerna ca 100 kr/styck för gamla mekaniska, och från ca 500 kr/styck för en modern termostat.
Alltså 1400 till 7000 kr.
I ett golvvärmesystem med reglercentral och trådlösa termostater vet jag inte ens vad jag skall söka efter, men det är nog dyrare än både tank och cirkpump tillsammans.
Min erfarenhet är dessutom alltså att dessa priser kryddas av de flesta installatörer, och de tar ohemult betalt för jobbet.

Kan man få en tank och en cirkpump installerad för ett pris runt 10 000 kr och man har plats för det så är det inte alls en dålig lösning.
Jag har tyvärr inte plats för det, om jag hade så skulle jag nog själv sätta in det när det är dags att byta.
Kanske försöker jag tränga in en 100 liter UKV, vi får väl se.
Mitt problem är dock att värmesystemet behöver högre flöde än vad min värmepump vill ha, så jag har ingen nytta av en arbetstank, däremot om jag kopplar den som volymtank så kan jag ha lite nytta av tanken.
Alternativt om jag köper en större värmepump som behöver ett större nominellt flöde.
« Senast ändrad: 12 december 2017, 16:18:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #160 skrivet: 12 december 2017, 16:17:54 »
Inte enligt Rickard. Verkligheten finns på prisjakt.
Det stämmer nog rätt bra det det är ju dom priserna som brukar gälla det är mycket svårt att få några priser som skiljer sig mera än marginellt mot de lägsta på prisjakt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hiller

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #161 skrivet: 12 december 2017, 17:53:27 »
Jag tror nog att de lägger sig hyfsat i pris för att få affären i hamn.
Kommer man i efterhand och vill ha tank får man nog räkna med ett helt annat pris.
R2 jag får kika på det när jag har tid, har inget att fämföra med men tycker att den går många timmar på dygnet, har legat runt 13h och det här dygnet har den redan gått 11h på 19h, kanske blir 13h totalt, vi får se.
Hur många timmar går era pumpar? Rickard du som kör utan tank tex? Är det stor skillnad på antal timmar om man har tank eller ej?

Det har väl att göra med hur pass energikrävande huset är, mitt har nog svårt att behålla värmen därav gångtiderna?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #162 skrivet: 12 december 2017, 18:03:04 »
Drifttimmarna påverkas väldigt lite av tanken, du kommer att ha lite högre COP, så allt annat lika så gör tanken att det blir någon procent mindre gångtid.
(Orsaken är att du inte får lika varm framledning i slutet av driftcykeln som jag får)

Min värmepump har uppskattnignsvis gått lite mindre än halva tiden, drar ca 1.85 kW i snitt när den går, och medelförbrukningen senaste dygnet ligger på ca 1 kW.
Men då är cikrpumpen inräknad, en gammal energitjuv på 60W eller nåt sånt. (min förbrukning är 0.06 kw = 60 W)

Vi har ett par minusgrader och blåsigt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #163 skrivet: 12 december 2017, 18:12:20 »
Hiller: Här har du något att bita i ;)

Vet inte vad medeltemperatur v48 var. Kanske runt 0.5. Hade några kalla nätter under -5 Var hittar man sådant?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 333g och UVL 500l
« Svar #164 skrivet: 12 december 2017, 20:37:09 »
Jag tänkte på det här med kb delta. Vart kommer delta 3 som optimalt ifrån?
Jag har 4 i delta vid en värmekörning. Enligt igångkörnings protokollet i montageboken ska deltat vara mellan 2-4 vid 0 på kb in.
Verkar inte vara delta 4 bara för kb pumpen inte orkar något annat delta,  för vid vv körning så ligger delta på 3. Samma kb pump och inställd på 100%.
Finns det något annat som påverkar deltat mer än farten på pumpen?
« Senast ändrad: 12 december 2017, 20:40:46 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!