Rickard: Var det något speciellt med IVT/Bosch lösningen? Funkar det bättre än en tanklösning? Min ursprungsfråga finns där någonstans 
Ingen kommentar om extra kostnaden för tanklösning vs rekommenderande inverter installationer?
"Det förutsätter en tank, en extra cirkpump, extra utrymme, och att anläggningsägaren inte senare börjar mixtra med inställningarna så att förutsättningarna i kylprocessen ändras.
Har ni köpt en UVL-lösning av nämnda personer, rör för allt i världen inte inställningarna sedan de åkt.
"
Hahah jag tror ju inte pumpen sprängs om man mixtrar lite själv för att lära sig.
Nja, de hade väl inte högst COP så vitt jag kan påminna mig i alla fall, inte rent generellt, men de ligger där bland de bästa.
När det gäller inverter vs on/off så kan man väl säga att en inverter utan tank kan ersätta en tanklösnings kvaliteter i fråga om separerade flöden, långa gångtider och få start och stopp - men bara så länge värmepumpen kan hantera en bypass-lösning.
Har man utrymmesbrist och vill ha garanterat korrekta flöde över både värmesystem och värmepump så behövs en av tre lösningar.
1. On/off som går direkt mot ett system som designats för värmepumpens nominella flöde (som jag gör).:
Ett system som detta kräver att man inte har termostater som stör flödesbalansen i systemet, man förlitar sig alltså på en bra injustering av varje enskild radiator och att den centralt placerade rusmgivaren tar hand om eventuella över eller undertemperatur som kan uppstå av olika anledningar.
Fördelar:
Extremt billigt med väldigt små underhållskostnader i form av underhåll/utbyte av termostater, cirkpumpar och tankar.
Normalt sett jämn temp, bra komfort, inga brusande koppel.
Rätt flöde över både värmepump och värmeavgivande system.
Avsaknaden av termostater garanterar att man aldrig producerar varmare vatten än absolut nödvändigt för att hålla huset varmt (jämför med arbetstanklösningen, där risken är stor att man kan köra med för hög kurva och strypande termostater utan att någonsin upptäcka det) Avsaknaden av termostater garanterar högsta möjliga SCOP.
Nackdelar: Kan bli lite varmt i rum där många personer vistas, eller i rum där solen skiner in p.g.a. att termostater saknas i systemet.
Utbyggnad av systemet kan kräva omjustering av grundflödet i hela systemet om man vill bibehålla nominella flödet över värmepumpen. (normalt inga större problem)
2. On/off + arbetstank + extern cirkpump:
En lösning som två av våra tidigare medlemmar rekommenderar som en standardlösning.
Arbetstanken gör att man enkelt kan justera in nominellt flöde som värmepumpen skall ha över den interna flödeskretsen mot tanken, den externa flödeskretsen som sköts av en extra cirkpump säkerställer korrekt flöde i det värmeavgivande systemet.
Har man en tryckstyrd cirkpump så kommer inte heller grundflödet över de enskilda radiatorerna/golvslingorna att ändras även om termostater stryper bort flöde i kretsen.
Fördelar:
Separerade flöden säkerställer rätt flöde över både värmepump och värmeavgivande system.
Den externa kretsen gör det möjligt att köra med termostater aktiva i värmeavgivande systemet (krävs för att uppfylla BBR enligt vissa bedömare) utan att det påverkar flödet över värmepumpen.
Arbetstanken gör att man enkelt kan dimensionera värmepumpen för 100% effekttäckning, eller mer - vilket i sig innebär få drifttimmar/år vilket kan öka livslängden.
Arbetstanken ger även få start och stopp vilket viss anser vara livslängsförbättrande.
En stor värmepump får färre drifttimmar än en mindre, färre drifttimmar/år borde kunna betyda längre livslängd.
Den stora volymen i tanken gör att on/off-värmepumpen inte ligger lika mycket "över börvärde" i slutet av varje driftscykel, detta gör att COP blir bättre, speciellt när effektbehovet är lågt ser man denna effekt, när effektbehovet är högt är skillnaderna mindre om de alls finns.
Nackdelar:
Tank, extern cirkpump och en uppsättning termostater kostar pengar, rätt mycket pengar, runt 30 000 kr är inte någon överdrift om man jämför med min lösning ovan.
Värmepumpar installeras oftast av rätt okunniga och kanske framförallt oengagerade installatörer som inte har kunskap eller tid som duger för att justera in kurvan i värmepumpen korrekt, termostaterna gör att rumstemperaturen i sig blir bra, men risken är stor att anläggningsägaren har betalt dyrt för hårdvara som i teorin skall ge högre SCOP tack vare tanken och de små "översvängningarna", men sitter där med en anläggning med en alldeles för hög kurva och hårt strypande termostater och dålig COP på grund av att värmepumpen producerar onödigt varmt vatten.
Det här är ju rätt enkelt åtgärdat, men även om justeringens görs enligt konstens alla regler så är risken hög att man med tiden kommer att höja kurvan "för att det känns kallt inne" istället för att gå runt och justera på termostaterna bara för att det känns kallt inne av någon anledning - detta riskerar alltså att göra att även ett väl injusterat system över tid kommer att ha en för hög kurva och sämre COP än vad som vore möjligt.
Underhåll och utbyta av termostater, cirkpump och tank gör att anläggningen över tid för en högre kostnad.
3. Inverter med bypass + extra extern cirkpump
En relativt billig lösning som gör att du kan köra med korrekta flöden över både värmepump och värmesystem, med eller utan termostater.
Fördelar: Korrekta flöden över både värmepump och värmesystem trots kraftigt varierande uteffekt från värmepumpen.
Stora delar av värmesäsongen kommer värmepumpen att gå kontinuerligt med låg uteffekt och hög COP då kollektor och värmeväxlare belastas bara delvis i förhållande till vad de dimensionerats för.
Nackdelar:
En extern cirkpump och en bypass kostar en del, kanske 7000 - 10 000 kr inkl installation.
Det finns en extra cirkpump som kostar både i drift och underhåll/utbyte.
En invertervärmepump får många fler drifttimmar än en väl dimensionerad on/off-värmepump, hur detta påverkar livslängden är oklart, men det är rimligt att anta att antalet drifttimmar ändå påverkar negativt.
Invertrarna har mer elektronik i sig, att man reglerar effekt och flöde upp och ned ställer dessutom krav på bra styrning av kylprocessen för att driftförhållandena (vätskeslag, hög/låg överhettning, dålig smörjning mm) skall hållas inom de gränser som finns för att maskinen inte skall ta skada, eller ge dålig COP.
När det gäller IVT och Bosch så levereras dessa med bypass, de är alltså byggda med en reglering som klarar av de snabba ändringar i temp som kan bli.
Så vitt jag förstår så klarar vare sig Thermia eller Nibe detta.
Nibe rekommenderar inte detta någonstans i sina manualer eller på sina kretscheman.
De avråder inte heller men vi har i nu snart 2 år kunnat se att deras värmepump hanterar plötsliga temperatur eller flödesförändringar riktigt dåligt, speciellt vid låga uteffekter.
Min bild är att om man väljer Nibe så är det viktigt att ha så få termostater som möjligt i drift, och inga shuntstyrningar som plötsligt kan går från öppen till stängd eller tvärt om - om man vill att det skall fungera skapligt.
Den stora bristen (i teorin i alla fall) med inverter som går direkt mot värmesystemet är ju annars det faktum att flödet i värmesystemet kommer att variera i takt med det flöde som tillverkaren av värmepumpen anser vara lagom vid varje enskild uteffekt.
Man KAN min och maxbegränsa hastigheten på cirkpumpen för att säkerställa acceptabelt låga/höga flöden i det värmeavgivande systemet, men då finns risken att kylprocessen påverkas negativt vid låga och höga uteffekter på värmepumpen.
Denna fråga är vädligt dligt belyst, så det är för mig omöjligt att säga om så är fallet och hur mycket det i så fall kan påverka livslängd, SCOP och annat som beror på icke optimal kylprocess.