0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller
Jag skulle påstå luftproblem.Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet.
Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C, Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.
61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?