0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Går in i ett vägval med vårt värmesystem. I dagsläget har vi en vedpanna + tankar med en dockad LVVP vilket funkar ok. Vi har tagit ner en massa träd på tomten, så veden har hittils varit gratis. Nu är det docka slut med det och jag måste börja fundera på vad nästa steg är.FörutsättningarSystemet idag är en Atmos 40kW vedpanna med 1500 acktank med elpatron, samt två slavtankar á 1000L (3500 totalt). På returen finns en Nibe F-2025 10kW dockad, den styrs av en SMO-10, som även styr shunten på tanken. Fungerar utmärkt.Varmvatten från en 100-liters VVB som förvärms av acktanken. Fungerar utmärkt.Har ej tillgång till gratis ved längre. Billigaste veden jag har hittat levererat klyvet i 60cm är 500:-/kbmsHuset är 151m2 ovan mark + 90m2 källare med golvvärme + 40m2 pannrum/krypgrund/förråd (ouppvärmt). 50-talshus, självdrag, Stockholms kranskommun.Som jag ser det har jag tre val:Gör ingenting - ha kvar pannan, köp färdigkluven ved och fortsätt elda. kWh-kostnad för veden är ~0.3kr, ej inräknat eget arbete, sotning och reservdelar till pannan.100% LVVP - säljer pannan och tankarna och SMO-10an, köper en VVM320 och kör på så länge F-2025:an håller. Därefter ny utedel, förmodligen större.Bergvärme - säljer pannan och tankarna, F-2025:an och SMO-10:an. Beställer bergvärme.Lutar just nu åt 100% LVVP, känns som att man aldrig kommer kunna räkna hem bergvärmen? LVVP:n är jag bekväm med att koppla in själv.