0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu anar jag bara vad fuzzylogik betyder, mina medarbetare på valsverket jobbade åt mig med flervariabelanalys för att finna relevanta samband..kanske samma sak?
Det låter väl rimligt, under förutsättning att det är samma last på systemet (kyla ute o värme inne).Eftersom vi inte har så stabilt väder och det dessutom är olika COP vid olika kb-temp liksom utetemp så krävs många körningar vid samma eller iaf likartad kb o utetemp för att kunna dra rätt slutsats. Sånt är datorer bra på...
IVT-pumpar arbetar ju med start- och stopptemperaturer som ligger runt börvärdet. Man kan ställa in vilken differens mellan start-och stopptemperatur man vill ha. Jag räknade en gång på vad ökad temperarturdifferens gjorde på elförbrukningen. Ökar man differensen från 5 grader till 10 grader ökar elförbrukningen 1,2 %. En ökning från 5 grader till 15 grader kostar 3,5% ökad elförbrukning. Ökad differens ger mindre antal starter men hur ska man kvantifiera det?
Tack! Jovisst är datorer bra , saknar en logger bara så man kan massmata datorn med data.. ::)Jag är ju mest intresserad av att minska drivenergiåtgången. Så dina beräkningar visar att om man minskar temperaturdifferensen så minskar elförbrukningen. Och med on-off styrning så ska det alltså gå att göra det? Nibe 1225 inställningar som påverkar detta är väl de i bilden? Förmodar att om man sätter gradminuterna snålt så ökar antal starter och diffen minskar, men det kanske går att sätta mindre värde på "VB diff VP" i meny 10 istället? Jag har inställning 13 nu, det borde betyda att VP startar och bryter när VB är +13 från VBbör?
Sant, men är det ett likformigt förhållande på COP över resp under målvärdet?