0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Undrar om det är någon som provat Sensibo till sin luftvärmepump? Finns inte så mycket info men "Du får en jämnare innetemperatur och den värmer när elpriset är lågt." tolkar jag som att den läser spotpriset timme för timme. Vilket är intressant då fastigheten det gäller har just timprisdebitering. Huset bör vara värmetrögt då det är betongstomme, så borde kunna utnyttja det väl. Verkar ju skilja mycket i spotpris. Idag så var det över 100% skillnad på billigaste och dyraste. Sedan en generell fundering på att köra med spotpris. Det jag tycker talar emot att försöka styra förbrukningen är att det är ett effektabbonemang vilket betyder att jag betalar 100kr per kW på den högsta timförbrukningen i varje månad. Så om alla värmepumpar går samtidigt på full förbrukningseffekt kan dom dra runt 36kW + annan konstant förbrukning på kanske 4kW = 40kW = 4 000kr effektavgift den månaden. Vilket nog är mer än det kommer vara de flesta månader utan att försöka forcera förbrukningen till en viss tid. 2017 låg max på 59kW och minsta på 21kW, detta är dock med direktverkande el. Kan ju välja att forcera ett mindre antal pumpar månader då effektbehovet är mindre, för att inte riskera en högre effektavgift. Dec-februari kommer ändå pumparna riskera gå 100% några dagar så då kan man kanske lika gärna forcera så mycket det går och de flesta dagar krävs betydligt mindre än max värmeeffekt så möjlighet att forcera finns.Jag har kollat lite på spotpriserna och de verkar vara som lägst på natten som högst vid middagstid. Detta är något som också talar lite emot då det som regel är betydligt kallare på natten än dagen och värmepumparnas effektivitet minskar.Frågan är väl egentligen om minskad elkostnad uppväger en ökad effektkostnad. Skulle man kunna lägga in effektkostnaden i systemet så den tar hänsyn till det så skulle det nog löna sig. Vad har ni för erfarenhet av minskade kostnader på spotprisforcering?(sa att jag redan postat detta men jag kunde inte se det)