0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul läsning!Vad är det som säger att det optimala är frkvensstyrning??
Citat från: ackeka skrivet 30 januari 2006, 01:29:24Så om man har rätt dimensionerat och heller inte snabbt vill kunna höja sin värme 10 grader så behövs ingen vartalstyrd kompressor? Känns som ett bra argumenten mot för säkert 90% av alla VP-ägare. För att det inte leder till någon ökad COP äv vi ju överens om.Javisst, har du alltid tillräckligt med varmvatten, inte har några tillskottstimmar, ändå har rimligt antal start/stopp och gångtider, inte ser att du i framtiden kommer påverka husets parametrar så att detta ideal inte stämmer längre, inte har några problem med vattenmängd i systemet, inte vill maximera radiatorernas värmeavgivning, tycker det är skönt med pendling i framledningstemp 5-10 grader, tycker om att pilla på styren... så ser jag ingen anledning att du skulle kasta ut en bra anläggning för att sätta in en varvtalsstyrd.Vågar dock påstå att detta inte stämmer in på 90% av alla VP-ägare, snarare 10% eller rent av 1% om man ser på VP-ägarsnittet och inte på de som besöker det här forumet. Sedan är vi inte alls överens om att det inte blir någon ökad COP, det vi är överens om är att det inte är huvudargumentet som har diskuterats i den här tråden.Men återigen, vad har du för argument MOT varvtalsstyrning som du kan bevisa? Verkar mest som sura rönnbär för vissa...
Så om man har rätt dimensionerat och heller inte snabbt vill kunna höja sin värme 10 grader så behövs ingen vartalstyrd kompressor? Känns som ett bra argumenten mot för säkert 90% av alla VP-ägare. För att det inte leder till någon ökad COP äv vi ju överens om.
Verkningstalet (COP) för en VP kan skrivas som Carnot verkningsgraden nc = VPcop(1 -TL/TH)därTL är temperaturen på låga värmekällan i kelvinTH är temperaturen på höga värmekällan i kelvinnc är c.a. 0.55 om man mäter KB-in VB-ut, 0.65-0.7 mellan förångning och kondensering En varvtalsstyrd-kompressor kan beskrivas med m/s = ms0Fdärm/s är massflödetms0 är massflödet vid 1HzF frekvensen i HzEn varvtalsstyrd-kompressor ger inte en högre Carnot verkningsgrad efter som formeln för den inte innehåller massflödet, och en varvtalsstyrd-kompressor påverkar endast massflödet.
Om jag inte är helt ute och seglar denna tisdag morgon så innehåller väl VPcop visst massaflödet iom att VPcop = Delta T * m/s * Cp, dvs produkten av skillnaden mellan framledning och retur och massaflödet och vattnets specifika värmekapacitet.
Att 90-99% av alla VP-ägare ens märker att radiator temperaturen pendlar 5-10ºC tvivlar jag starkt på. Och om styren blir klart bättre av varvtalsstyrd-kompressor kan man nog också undra på.
Argument mot att varvtalsstyrd-kompressor leder till ökat COP har jag skrivet om för, men tar det första och enklaste en gång till:Verkningstalet (COP) för en VP kan skrivas som Carnot verkningsgraden nc = VPcop(1 -TL/TH)
Angående Carnotverkningsgrad så om jag har ett Nc=0,8-0,85 istället för ditt 0,65-0,7 så ger det bättre verkningsgrad totalt
Du är TOTALT fel ute och det är märkligt att du inte inser det själv. Det där talar bara om huruvida pumpen slarvar bort något av "värmen" som finns i köldbäraren vid konvertering till värmebärare. Det tar inte alls hänsyn till den elektriska effekt som pumpen måste använda för att göra denna konvertering. En pump med hög COP behöver mindre elektricitet för att göra värmelyftet medan en pump med låg COP behöver mer. Det är där skillnaderna i COP ligger mellan olika varianter av pumpar, inte i hur mycket av värmen som slarvas bort vid växlingen. När det gäller den effekt som pumpen drar vid värmelyft så har varvtalsstyrning i allra högsta grad med saken att göra.
Citat från: Ridax skrivet 31 januari 2006, 08:29:43Du är TOTALT fel ute och det är märkligt att du inte inser det själv. Det där talar bara om huruvida pumpen slarvar bort något av "värmen" som finns i köldbäraren vid konvertering till värmebärare. Det tar inte alls hänsyn till den elektriska effekt som pumpen måste använda för att göra denna konvertering. En pump med hög COP behöver mindre elektricitet för att göra värmelyftet medan en pump med låg COP behöver mer. Det är där skillnaderna i COP ligger mellan olika varianter av pumpar, inte i hur mycket av värmen som slarvas bort vid växlingen. När det gäller den effekt som pumpen drar vid värmelyft så har varvtalsstyrning i allra högsta grad med saken att göra.Så du påstar att Carnot cyckel och Carnot verkningsgraden inte har med en VP's COP att göra
Citat från: Erkki skrivet 31 januari 2006, 06:35:47Om jag inte är helt ute och seglar denna tisdag morgon så innehåller väl VPcop visst massaflödet iom att VPcop = Delta T * m/s * Cp, dvs produkten av skillnaden mellan framledning och retur och massaflödet och vattnets specifika värmekapacitet.Det du skriver blir avgiven-effekt, du måste då dela med tillförd effekt för att få COP. Du han titta på det hela på detta sätt också, ta fram ett utryck för kompressorns avgivna massaflöde som en funktion av tillförd effekt vid olika lastfall och frekvenser. Är den reglering du använder för kompressorn mycket bra så får du en nästan linjärfunktion något i stil med m/s = K*Pin(F), (där K är en konstant och Pin(F) tilförd effekt för kompressorn) som beskriver din kompressor, stoppa in det i ditt uttryck för COP (glöm inte att dela med tillförd effekt) och se kvar blir Delta T plus några konstanter...
HejNär jag läser om COP här påminner det mig om när jag hade köpt min första MC, det kom fram små ungar som tittade på min hoj, pekade på hastighetsmätaren och sa, titta den gör 180. Ungefär så fungerar COP.