0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Min gissning är att jordvärmeslingan inte är så jättelång?Så att koppla en modern värmepump till denna och hålla tummarna är inte vad jag skulle rekommendera.Alla värmepumpstillverkare har en återvinningsmodul till sina jordvärmepumpar, IVT:s heter VBX.Men jag är inte säker på att detta kommer räcka för att hålla permafrosten borta från din jordvärmeslinga.Bästa lösningen är att gräva ner en slinga till om den får plats, såvida jag inte har fel och du redan har ca 500 m jordvärmeslinga?Detta är inte så jättedyrt och är en bättre investering än ett frånluftsåtervinngngsaggregat.
Hoppas offerterna innehåller kalkyl med beräknad energibesparing för att det ska gå att jämföra? En anledning till att "Twin" försvann var säkert att den nya generationens frånluftsvärmepumpar som Comfortzone EX65, IVT 860 och NIBE F730/F750 kom ut på marknaden. Försök få in offerter på dessa också med kalkyl över energibesparing.
Hej, och tack för svar!Tyvärr har jag ingen dokumentation från den tidigare ägaren om hur lång slingan är, men han menade minnas att det var 4-5 paneler som var ca 1,4x2m stora. Vet inte hur lång slingan blir då, då jag inte har någon aning om hur dessa paneler/radiatorer ser ut...
Finns det plats för att montera en separat varmvattenberedare nära värmepumpen? Om det är så kan du kanske ersätta den trasiga interna med en extern för mindre pengar än att byta den och köra tills kompressorn rasar eller något annat dyrt ger sig. Det är ju lite synd att tvingas byta en värmepump efter nio år bara. Håller inte grejerna längre kan man ha direktverkande el istället... // Magnus