0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ja, ibland har man lite tur att hitta det man söker. Fast jag höll nästan på att vricka tungan för att förstå språket, tur att det finns google translate . I installationsmanualen står det PUHZ-SW • AA series / PUHZ-SHW • AA series. Mellanbokstaven som ersätter "*" är V för enfas och Y för trefas. AA-serier kommer alltså ha både enfas och trefas beroende på marknad vad jag kan förstå. Står heller inget datum i installationsmanualen, bara ett dokumentnummer "BH79D674H01".
Om inte Mats Bengtsson hinner före ska jag försöka knacka in ett diagram på min resp Max uteffekt.
Tror jag hittade en spec för nya modellen:
Svårt att göra folk nöjda här
Nog var det väl 55 grader i Framledning på någon?
...Har inte kollat direkt på energiberäkningarna men troligt är att elpatronen har stöttat mer....Om någon inte tycker dessa beräkningar är korrekta så får ni kontakta kontakta konstruktören då jag bara är budbäraren , det jag vet är att beräkningarna har visat sig stämma ganska bra med verkligheten i dom hushåll som hört av sig 1-2 år efter installation.Önskar lycka till i ditt val inegrepus vilket märke och modell det än blir
Woww! Snyggt hittat. Bra tabell, många uppgifter de släpper ifrån sig, väldigt bra. De måste känna de har något starkt på gång!--- Mats ---
Väntar med spänning
Provade själv. Körde med Jönköping och 55 grader. 26000 kwh (eftersom det är kallare i Jönköping). Får likartade siffror som innan. Nya Mitsubishin verkar bättre än gamla, men inte i klass med NIBE. Ser man om man tittar på effekten när det blir kallare, samt COPen när man behöver varmare vatten. Precis som innan ser vi att NIBEn har bättre kapacitet om det blir kallt, och bättre COP, därmed mer inbesparade pengar i drift. Givetvis skall kalkyler bekräftas med leverantörens program, men jag ville ändå förmedla en bild, och den skiljer inte så mycket mot innan.--- Mats ---
Har inte koll på nibe och dess modellers effekt då en del skriver att det är en 12kW och en del ca 9kW men den 12 modellen kanske ska jämföras med senaste Mitsubishi SW100YAA istället om det möjligen är en mer snarlik modell så en jämförelse blir mer korrekt.Josth kan säkert fiska fram uppgifterna på den också där han hittade dom förra Som jag tidigare skrivit så lägger man in alla förutsättningar i Mitsubishis beräkningsprogram, och om det är 75yaa eller 100yaa som är det bättre valet visar sig då.Har i dagsläget inte en aning om vilken av dom 2 för i ditt fall Jönköping med 27000kwh som är att föredra då dom nya modellerna inte är tillgängliga i programmet ännu.Sen är det bara att lägga in samma förutsättningar i nibes program med deras olika modeller så får man en ganska bra bild över besparing även med deras modeller.