0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kollade snabbt på Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per år, verklig förbrukning 17010 kw/h år, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per år, så typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 år att betala av, så är det lite lök på laxen förutom ljudnivån och bättre varmvatten.
Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.
Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Hej!Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?