0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har dockat en vattenmantlad pelletskamin till min Nibe 410P, och nu undrar jag,vad händer med värmepumpen om jag matar den med 65-70°C varmt vatten?Någon som vet?//Folke
Pelletskaminen har en egen cirkulationspump och tar vattnet från VP och för tillbaka det till VP.Den ersätter både elpatron och kompressorn i VP om matningstempen överstiger 53°C. Eftersom man kan ha en framledningtemp. på 65°C, så borde man väl kunna mata VP med 65°C frånpelletskaminen.Min tanke var att med högre matningstemp. på vattnet desto kortare gångtid på elpatron och kompressorn.Man kan ju idag, enl. manualen, mata VP med 60°C. Så jag vet inte hur stor påverkan temp.skillnaden gör?
Nja, jag hade nog tänkt mig tvärtom, att kaminen får gå, åtminstone vintertid, och så får VP gåin och stötta när jag inte använder kaminen.Däremot så får VP gå hela tiden på sommaren.
VP kommer att arbeta som vanligt med sin shunt. Varmvattnet kommer även det från VP,fast det värms av kaminen.Det kaminen gör är att värma vattnet, så den fungerar som en extern värmare. Det är inga problem med att ställa tempen. i kaminen till 60-65°C