0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej och tack för att jag fick vara med i forumet. Håller på för fullt gräva för jordvärme , 2 slingor på 400 (totalt 800 meter) . Lite problem med jättestenar sista biten in i husets källare, där ska fyra slangar få plats på ca 150 cm ränna. Det är ca 20 meter sen blir det ju 2 rännor ca 1 meter breda ut på en åker.. Problemet är att det ligger en jättesten i vägen ca 1,5 meters längd 10 meter från huset . Det går komma förbi med bredd 40 cm . Frågan är om man kan låta fyra slangar samsas där i ca 1,5 meter eller annars måste jag nog låta spränga stenen (går inte komma förbi på sidan då det ligger en lika stor där. Allt kommer isoleras sista biten in. Vad tror ni ?
Lägg dom bredvid varandra , sätt ned isolering ( ecoprime ) ( röd eller blå ) emellan ( 1 dm är detsamma som 1 m jord ) kostar några kronor , inte frigolit den drar vatten och ruttnar , går även att lägga ovanpå slangarna , stampat underlag går att köra bil över , billigare än att spränga
OM jag skulle isolera (inte nödvändigt anser jag om det bara är några meter) så skulle jag försöka att bara isolera de "varma" slangarna.Jag skulle lägga de två kalla slangarna tätt ihop på ena sidan 150 cm-graven och de varma på andra, och strunta i isoleringen.Möjligen en stående skiva emellan, men det skulle förvåna mig om du skulle få en mätbar skillnad på temperaturen tack vare detta.
Vad är det för fel på det jag skrivet
Du behöver bara isolera på grundaste stället för att inte få eventuellt tjälskott där , det andra har ingen betydelse igentligen men när du går in genom muren sätt iso min 0,5 m ut så har du kondensfritt där Ser utmärkt ut gärna armaflex lite dyrt , men jag har den grå typ typ som du har där från hål och in , kunde inte gräva så djupt , jag har lindat byggplast 2-3 varv med slutet på plasten underst för att dom inte ska suga vatten , inne sedan har jag limmat ( kontaktlim ) mot armaflex den är diff-tät
Låter bra det , Iso 0,5 från muren? , menar du lägga armaflex där eller räcker rörisoleringen ? Någon sa man kunde köra några flaskor fogskum närmast ?
Jag går direkt in med den grå , utan skum , mina hål är snedborrade och är precis vad som behövs för att komma in , är hålen inte i storlek med iso , så kan man skumma , men tänk att det växer rätt häftigt när det kommer i luften , vill gärna pösa över rätt häftigt , dom grå burkar vara 2 meter , så knuffa in så du har ca 0,75 M inne eftersom slangarna kanske ska böjas upp och det är lite stökigt att få dit armaflexen bra annars Du ska igenom med iso , annars har du stora problem med att isolera på insidan , inget bra , är hålen stora så innan skum fixera slangarna på insidan så dom kommer rätt på en gång , går inte att greja det efter skummet är på plats