0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag fick installerat en CTC EcoAir 510M och direkt efter att den kommit igång så reagerade jag på att den avger ett högfrekvent surr utöver det vanliga brummande ljudet. I vårt villaområde så finns det cirka 10-15 luft/vatten-pumpar och jag har inte hört samma ljud från dom. Det går att höra ljudet på 10-15 meters avstånd klart och tydligt när fläkten är igång.Jag har en person som ska komma och kolla på den. När vi talades vid så sa han att den ska låta så, vilket jag har svårt att tro. Han nämnde att det var frekvensomformaren (har jag för mig) som lät.Är det någon som har samma eller liknande och vad är era erfarenheter, ska de låta såhär?Tack på förhand för era svar!
På äldre Eco Air (105v3 från ca 2006, som är den jag själv har erfarenhet av), så är det två olika reläer som styr fläktmotorn för hel- respektive halvfart, det går in en ledning för vardera hastigheten i motorn. Vet ej om den har olika lindningar eller om det helt enkelt finns ett inbyggt förkopplingsmotstånd för halvfart.Men det är ju inte säkert att det ser likadant ut på årets modeller. Ofta finns elschema på mittuppslaget i installationsanvisningen, det kanske går att lista ut kopplingen med hjälp av det.