0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mycket vatten i borran är bra om det handlar om en grundvatten borra, då pumpas vattnet upp, värmen växlas, och vattnet pumpas ner i en annan borra.Tyvärr innebär det inte med automatik att flödet är stort om man inte pumpar, det beror på terrängen.Bor du i en sluttning så kan det vara så att vattnet flödar förbi borran, bor du på platten så står ju vattnet stilla även om det är mycket vatten.
Finns bara ett sätt att ta reda på det , ner med en herrejösses pump med strypning och vattenmätare , finns det kommer ett problem till var gör jag av vattnet , ut på gatan skridskobana på vintern ,i dagvattenavloppet om det finns blir bra flöde även på vintern ,kommunen inge glad , ett nytt hål men sväljer det , eller slangar i hålet , knepigt värre
Lek att ni ska förklara för en 5-åring, varför ska jag pumpa upp vattnet ur borran?Som jag lärt mig ska väl bara brinnevätskan i slangen värmas upp?
Pumpar man upp vattnet ,blir det ett grundvattenhål , Senario upp vatten ca +5 - 7C kasta ut +1C du tar alltid upp den högre tempen ( kan sjunka någon grad ) kan aldrig få minusgrader upp och ut , stor verkningsgrad ,ingen sprit bara vatten , men måste ha en växlare till med sprit mellan vattnet och VP , annars kan växlaren frysa sönder , bästa verkningsgraden som kan fås , och plocka in en mindre VP , men större effekt , den går ju hela tiden mot varmvatten ,läs lite runt på forumet så kommer du att se , många har minus in , går att utveckla mera , men man måste vara väldigt noga med att det finns vatten så det inte avtar , provpumpas kanske ett dygn minimum
Oftast är det inte höjden som är problemet att trycka, utan luftflöde i kombination med höjden. Vad har du för ventilation? Du har inte nytta av en frånluftsmodul att hämta den sista energin ifrån?Annars blir det nog till att borra ett till hål.
Eftersom det är 3 meter till berg så blir det 6 m foderrör extra med en borra till.Jag skulle gå på detta, foderrör är dyrt men du kommer rätt lindrigt undan kostnadsmässigt.