0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, flyttade för en dryg månad sedan in i ett nybyggt hus med nibe f750Installerad. Tyckte redan från början att den lät lite väl mycket ibland. Men senaste dagarna har det blivit än värre. Surrar och brummar högt större delen av dygnet. Har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Under tiden jag skrivit detta har det smällt till i ett av elementen 3-4 ggr. Är helt okunnig om detta men det ska väl inte vara så? Mvh
Kan vara knak och smällar när den skiftar från VV till värme går fort , kolla pumpens inställning , sänk farten som första åtgärd
Ok. Får prova det. Det jobbigaste problemet är egentligen att pumpen låter så mycket. Det kan väl inte vara normalt att man ska behöva höra pumpen i hela huset?
Kan du lokalisera var ljudet kommer från , känn på olika delar om det vibrerar , kan vara obalans på nånting ,står VP:s ben kloss golvet inget ben i luften
Hur högt går fläkten i procent? Är ventilation injusterad? Var i huset ligger värmepumpen? Hus ?
Fläkt 51% låter lågt. Har det varit någon ventilationsexpert på plats som gjort mätningar och justeringar så alla luftflöden stämmer med de projekterade?
Ok. Ventilationsexpert vet jag inte men han som installerade pumpen var här och kikade på det i somras men eftersom den inte lät så mycket då så gjordes inget direkt. Han sa mest "den får låta 70 Db utan att det är nåt fel". Jag har grannar med likadan i likadana hus där det inte låter som hos oss så då borde väl något vara fel? När jag ändrar driftläge från auto till "endast tillsats" så upphör ljudet men jag ändrar alltid tillbaka till auto då jag inte vet vad endast tillsats betyder.
Har ni gjort OVK så att fläkten går med rätt hastighet, och att alla ventiler är injusterade, så att ni har rätt flöde?Har varit på flera ställen där det bara är lämnat på originalinställning 75% på fläkt, har även varit på nybyggda hus, där ventilation är justerad av en som hustillverkarn utsett, och varit helt fel, bland annat var det justerat så att de hade övertryck i huset, med en sam 40 modul.