0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar! Är säkert det som inträffat i mitt fall då. Blir till att kontakta serviceombud på tisdag då.
Öppnade utedelen igår för att se om jag kunde se någon sot eller känna om det luktade bränt. Öppnade framifrån och den enda kabeln jag kunde se där är femledaren som matar inifrån, fas nolla jord och kommunikationen.Ville inte speka för mycket heller då det i mina ögon är ett försäkringsärende men det ska alltså finnas en värmekabel nere i botten på vp då. Enda värmekabeln jag såg är den som man får till när man köper kondensvattenavledningen från Nibe.
Jag är säker på att det är vp som löser jfb ja. Det är den ända dvärgbrytaren som löser jfb vid tillslag. Har slagit ifrån alla andra när jfb löste och lät då dvärgbrytaren till vp var till och det går inte att återställa jfb då. Hade det varit något annat fel så hade jfb löst på någon av de andra dvärgbrytarna.
Det stämmer att jfb är en sån där grej som man måste trycka ner för att få den att fastna ja Grejen är den att jag jobbar som eltekniker och för att mäta upp eventuella jordfel så måste jag slå ifrån jfb för att kunna testa anläggningen. Det är på grund av att dör jag bor så har vi 4-ledar system fram till elmätaren för att i fasadmätarskåoet gå över till 5-ledar system efter mätaren. Bryter jag då inte jfb så har jag indirekt kontakt mellan jord och nolla i inkommande pen-ledare. Jag har iofs inte testat ännu att koppla loss värmekabeln i innerdelen helt och hållet utan har bara haft N och J och mätt på dem utan uppvisat jordfel.