0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, jag tror jag jämför korrekt.på en luft/vatten är det mycket ovanligt att kompressorhaveri är den primära orsaken till att den tekniska livslängden är uppnådd.(efter F2010 slutade tillverkas ) när de byts är oftast många av komponenterna helt färdiga...enligt Rickards redovisning ovan
Om vi pratar komplett värmesystem, så är motsvarande LV-pump dyrare än bv-pump. Dessutom blir det två moduler att byta på en LV..Det bör vara det vanligast scenariot.visst finns det LV-pumpar där man kan byta endast utedel...och då stämmer ditt sätt att se det bättre
Det är många vp med vatten till ute delen som man kan koppla in mot diverse olika inne delar men ska man få full funktion måste man köpa till styr och tex växelventil och priset brukar hamna rätt nära det som en komplett inne del kostar. Vp av split modell vete tusan om det går att docka mot annan innedel
Jo det behöver man nog oftast göra om du kollar på tex CTC får du inte ha så speciellt gammal styr om en ny ute del ska passa utan ny styr eller ev tolk och liknande funkar det hos Nibe hur det är hos de andra vet jag inte dom är lite mera hemliga med infon. Sen hur det funkar med split modeller vet jag inte heller men tror inte det är ännu sämre där.
Om man har en varvtalsstyrd så förstår jag det. Men med en icke varvtalsreglerad borde det inte vara så (bara slå på och av). Dock, jag kan inse att leverantörerna kan ha gjort det så ändå, och då blir det en framtvingad låsning. På min gamla pump har jag satt på en extern styrning. Tack för en bra varning att det inte säkert är en möjlig väg framåt.--- Mats ---
Bra summering. Om eldel, ackumulatordel och värmepump levereras allt som en enda klump som inte kan bytas i delar är ditt sätt att förklara kalkylen bäst (enda separerbara delen är ett borrhål, allt annat måste bytas på en gång).Om LV-pumpen levereras som en del, och ackumulatortank, elpatron, styrsystem, ... som en eller flera andra, är det bara kostnaden för att byta själva pumpdelen som skall jämföras med kostnaden för bergvärmepumpen. Då blir skillnaden för kostnad för pump 2 väsentligt mindre.Jag skulle påstå att det är gott om pumpar som inte sitter fast i elpanna, ackumulatortank, ... men det behöver inte diskuteras, det är de två fallen ovan som är viktiga att tänka på i jämförelsen. Kostnadsskillnaden som sådan beror på märke och storlek, och beror på vad man väljer.--- Mats ---