0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt klart är det nått med shuntstyrningen.På det extra reläkortet finns ett relä K112 som styr shunten, kolla denna.Det kan ju även vara relä 6 eller 7 (original i 310) som krånglar.Man kan ibland se på själva reläet om det är nått problem med det.
Fenomen 1: Ibland värms inte varmvattnet, det går ner och stannar på ca 32 grader, shunten (nybytt) öppnar inte till varmvattenproduktion. Jag måste då gå in och manuellt öppna shunten, varmvattnet går upp och därefter reglerar den automatiskt tills nästa gång det händer igen, vilket kan vara nån dag, eller flera veckor senare. Känns på nåt sätt som att den fastnar, men eftersom den är nybytt så tror jag inte den fastnar mekaniskt utan att nån styrning inte reglerar rätt.
Fenomen 2: Upptäcker att det är väldigt varmt på badrumsgolvet, det är enda rummet som inte är automatiskt reglerat med vred på väggen utan ett fast läge på golvvärmeslingan. Kollar då framledningstemperaturen och den är väldigt hög, ärvärde mellan 50 och 70 grader mot börvärde ca 32-34. Varmvattenshunten ger varmvatten och försöker jag reglera ner den manuellt så ökar den direkt jag slår över till automatiskt läge. Enda sättet att få den att sänka framledningstempen är att bryta strömmen och starta om frånluftvärmepumpen, därefter fungerar det igen tills nästa gång det händer.
För att komma upp i en framledningstemperatur på 70 °C med börvärde ca 33 °C måste reglerventilen i FJVM 120 ha fastnat i öppet läge. Kan vara relä K112 som inte fungerar som påpekats. K111 bredvid stänger inte shunten i 360P utan den shunten lämnas bara i sitt aktuella läge när FJVM 120 tar över. K111 stänger däremot reglerventilen i FJVM 120 varje gång som uppvärmningen återgår till 360P. Detta är viktigt för att man annars skulle få en hög returtemperatur i fjärrvärmenätet vilket det inte får bli.
Oj detta är trixigt med många saker på en gång. Tror nog inte jag förstår riktigt vad du menar. FJVM 120 går bara in och tar över uppvärmningen av huset när 360P kallar på tillsats. Den har inget direkt att göra med varmvattnet. Vill man även ha varmvattenproduktion är det FJVM 220 som behövs. Under tiden FJVM 120 sköter uppvärmningen arbetar kompressorn i 360P med att höja panntemperaturen i 360P till ca 54 °C. Detta kan ta flera timmar om man samtidigt förbrukat mycket varmvatten och panntemperaturen fallit till kanske 30 °C eftersom kompressorn är ganska liten. När ca 54 °C uppnåtts stängs FJVM 120 av och 360P återtar uppvärmningen av huset osv. 360P har en elektrisk shunt och FJVM 120 har en elektrisk reglerventil för att styra framledningstemperaturen i värmesystemet till börvärdet.För att komma upp i en framledningstemperatur på 70 °C med börvärde ca 33 °C måste reglerventilen i FJVM 120 ha fastnat i öppet läge. Kan vara relä K112 som inte fungerar som påpekats. K111 bredvid stänger inte shunten i 360P utan den shunten lämnas bara i sitt aktuella läge när FJVM 120 tar över. K111 stänger däremot reglerventilen i FJVM 120 varje gång som uppvärmningen återgår till 360P. Detta är viktigt för att man annars skulle få en hög returtemperatur i fjärrvärmenätet vilket det inte får bli.
Sorry, kollade manualen för Nibe 310 av misstag, det är relä 4 och 5 som styr. SkämspådigKan du mäta spänningen på utgången från relä 4?Sen går signalen vidare till det extra reläkortet för fjärrvärmemodulen, troligen är det detta kort som spökar för dig.Jag har ringat in relät som troligen inte står i rätt läge.Den ska bara växla över när fjärrvärmen tar över värmningen av huset.K111 bredvid ska samtidigt stänga shunten i 360.
Mitt problem som jag försökte skriva där uppe att varmvattentemperaturen inte går upp alls, och shunten mellan varmvatten/golvvärme står på "fullt golv", dvs ingen värmning till varmvattnet.
Det extra kortet ska vara monterat i Nibe 360, fäll ner panelen och kolla.Kolla sid 10 i manualen och jämför.http://www.nibe.se/nibedocuments/10445/511406-11.pdfEnklast är ju att mäta spänningen på utgångarna när det krånglar.På sid 12 ser du elschemat, bara att följa och mäta om kortet ger spänning på rätt utgångar.Enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att just detta kort kan börja krångla.
Känner inte till någon shunt "varmvatten/golvvärme" Har huset en kombination av radiatorer och golvvärme? Är shuntautomatik ESV 20 installerad? Om panntemperaturen i 360P inte stiger trots att det inte förbrukas varmvatten, kompressorn går och fungerar så borde det vara relä K111 som hakat upp sig och låter cirkulationspumpen i 360P gå trots att det borde vara cirkulationspumpen i FJVM 120 som skall gå.Om pannan är rätt installerad bör den ligga utanför husets jordfelsbrytare eftersom ett enkelt jordfel inte bör tillåta att huset fryser sönder vintertid. Mätning måste ske försiktigt med godkänd multimeter för starkström. Den försiktige använder även isolerande gummihandskar under mätningarna eftersom det är lätt att komma åt spänningsförande delar när frontpanelen är nedfälld.
Stort tack!Är din uppfattning att det är relät eller nåt annat på kortet som jäklas? Tänkte om det löser problemet att byta relät eller måste hela kortet bytas?Ska ta hjälp av min vän som är elektriker och kolla upp K111.
Jag kanske inte lyckas förklara vilken komponent jag menar, det är nr 19 i manualen, "Shuntmotor med handratt", och som styrs av relä 4&5 omnämnt ovan. Det är iallafall den som set till att panntemperauren för varmvattnet höjs. Vet ej om styrning esv20 är installerat. Hur vet jag det? Det är bara golvvärme i hela huset, inga övriga radiatorer.