Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120  (läst 3640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« skrivet: 04 april 2017, 14:33:00 »
Hej, har lite problem med temperaturreglering på varmvatten och golvvärmevatten, tror att de olika fenomenen hänger ihop. Såg en tråd nedan som gällde 310, detta skulle kunna vara liknande men nån av er kanske vet exakt.

Fenomen 1: Ibland värms inte varmvattnet, det går ner och stannar på ca 32 grader, shunten (nybytt) öppnar inte till varmvattenproduktion. Jag måste då gå in och manuellt öppna shunten, varmvattnet går upp och därefter reglerar den automatiskt tills nästa gång det händer igen, vilket kan vara nån dag, eller flera veckor senare. Känns på nåt sätt som att den fastnar, men eftersom den är nybytt så tror jag inte den fastnar mekaniskt utan att nån styrning inte reglerar rätt.

Fenomen 2: Upptäcker att det är väldigt varmt på badrumsgolvet, det är enda rummet som inte är automatiskt reglerat med vred på väggen utan ett fast läge på golvvärmeslingan. Kollar då framledningstemperaturen och den är väldigt hög, ärvärde mellan 50 och 70 grader mot börvärde ca 32-34. Varmvattenshunten ger varmvatten och försöker jag reglera ner den manuellt så ökar den direkt jag slår över till automatiskt läge. Enda sättet att få den att sänka framledningstempen är att bryta strömmen och starta om frånluftvärmepumpen, därefter fungerar det igen tills nästa gång det händer.

Jag har en känsla att dessa hänger ihop, vet inte riktigt hur. Nån som kan hjälpa mig?
Utrustningen är cirka 8 år gammal.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #1 skrivet: 04 april 2017, 15:22:46 »
Helt klart är det nått med shuntstyrningen.
På det extra reläkortet finns ett relä K112 som styr shunten, kolla denna.
Det kan ju även vara relä 6 eller 7 (original i 310) som krånglar.
Man kan ibland se på själva reläet om det är nått problem med det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #2 skrivet: 04 april 2017, 20:16:47 »
Helt klart är det nått med shuntstyrningen.
På det extra reläkortet finns ett relä K112 som styr shunten, kolla denna.
Det kan ju även vara relä 6 eller 7 (original i 310) som krånglar.
Man kan ibland se på själva reläet om det är nått problem med det.
Tack för svar.
När jag tittar i manualen så verkar det vara relä 4 och 5 som styr shuntmotorn.
Relä 4 klickar fram och tillbaka utan att shuntmotorn rör sig över huvud taget. Relä 5 reagerar inte alls.
Framledningstemp var 55 grader (bör 31) och varmvatten på 53, då stod vredet på "inget varmvatten" men kompressorn gick ändå... vred manuellt till att ge varmvatten, när varmvattnet nådde 54 slog kompressorn av men handvredet står likadant och går inte åt nåt håll, relä 4 fortsätter klicka fram och tillbaka.
Kan inte se nåt konstigt på reläerna.
Tips på vad jag ska kolla vidare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #3 skrivet: 05 april 2017, 08:29:50 »
Sorry, kollade manualen för Nibe 310 av misstag, det är relä 4 och 5 som styr.  Skämspådig
Kan du mäta spänningen på utgången från relä 4?
Sen går signalen vidare till det extra reläkortet för fjärrvärmemodulen, troligen är det detta kort som spökar för dig.
Jag har ringat in relät som troligen inte står i rätt läge.
Den ska bara växla över när fjärrvärmen tar över värmningen av huset.
K111 bredvid ska samtidigt stänga shunten i 360.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10200
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #4 skrivet: 05 april 2017, 10:17:24 »
Fenomen 1: Ibland värms inte varmvattnet, det går ner och stannar på ca 32 grader, shunten (nybytt) öppnar inte till varmvattenproduktion. Jag måste då gå in och manuellt öppna shunten, varmvattnet går upp och därefter reglerar den automatiskt tills nästa gång det händer igen, vilket kan vara nån dag, eller flera veckor senare. Känns på nåt sätt som att den fastnar, men eftersom den är nybytt så tror jag inte den fastnar mekaniskt utan att nån styrning inte reglerar rätt.

Oj detta är trixigt med många saker på en gång. Tror nog inte jag förstår riktigt vad du menar. FJVM 120 går bara in och tar över uppvärmningen av huset när 360P kallar på tillsats. Den har inget direkt att göra med varmvattnet. Vill man även ha varmvattenproduktion är det FJVM 220 som behövs. Under tiden FJVM 120 sköter uppvärmningen arbetar kompressorn i 360P med att höja panntemperaturen i 360P upp till ca 54 °C. Detta kan ta flera timmar om man samtidigt förbrukat mycket varmvatten och panntemperaturen fallit till kanske 30 °C eftersom kompressorn är ganska liten. När ca 52 °C uppnåtts stängs FJVM 120 av och 360P återtar uppvärmningen av huset osv. 360P har en elektrisk shunt och FJVM 120 har en elektrisk reglerventil för att styra framledningstemperaturen i värmesystemet till börvärdet.

Fenomen 2: Upptäcker att det är väldigt varmt på badrumsgolvet, det är enda rummet som inte är automatiskt reglerat med vred på väggen utan ett fast läge på golvvärmeslingan. Kollar då framledningstemperaturen och den är väldigt hög, ärvärde mellan 50 och 70 grader mot börvärde ca 32-34. Varmvattenshunten ger varmvatten och försöker jag reglera ner den manuellt så ökar den direkt jag slår över till automatiskt läge. Enda sättet att få den att sänka framledningstempen är att bryta strömmen och starta om frånluftvärmepumpen, därefter fungerar det igen tills nästa gång det händer.

För att komma upp i en framledningstemperatur på 70 °C med  börvärde ca 33 °C måste reglerventilen i FJVM 120 ha fastnat i öppet läge. Kan vara relä K112 som inte fungerar som påpekats. K111 bredvid stänger inte shunten i 360P utan den shunten lämnas bara i sitt aktuella läge när FJVM 120 tar över. K111 stänger däremot reglerventilen i FJVM 120 varje gång som uppvärmningen återgår till 360P. Detta är viktigt för att man annars skulle få en hög returtemperatur i fjärrvärmenätet vilket det inte får bli.
« Senast ändrad: 05 april 2017, 15:37:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #5 skrivet: 05 april 2017, 14:57:09 »
För att komma upp i en framledningstemperatur på 70 °C med  börvärde ca 33 °C måste reglerventilen i FJVM 120 ha fastnat i öppet läge. Kan vara relä K112 som inte fungerar som påpekats. K111 bredvid stänger inte shunten i 360P utan den shunten lämnas bara i sitt aktuella läge när FJVM 120 tar över. K111 stänger däremot reglerventilen i FJVM 120 varje gång som uppvärmningen återgår till 360P. Detta är viktigt för att man annars skulle få en hög returtemperatur i fjärrvärmenätet vilket det inte får bli.

Hoppsan läste fel i elschemat.  Skämspådig
Det ser ut som att shunten i Nibe 360 lämnas som sagt, det är cirkpumpen i Nibe 360 som kopplas ur så att det inte tas nån värme från pannan till att värma huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #6 skrivet: 05 april 2017, 15:43:34 »
Oj detta är trixigt med många saker på en gång. Tror nog inte jag förstår riktigt vad du menar. FJVM 120 går bara in och tar över uppvärmningen av huset när 360P kallar på tillsats. Den har inget direkt att göra med varmvattnet. Vill man även ha varmvattenproduktion är det FJVM 220 som behövs. Under tiden FJVM 120 sköter uppvärmningen arbetar kompressorn i 360P med att höja panntemperaturen i 360P till ca 54 °C. Detta kan ta flera timmar om man samtidigt förbrukat mycket varmvatten och panntemperaturen fallit till kanske 30 °C eftersom kompressorn är ganska liten. När ca 54 °C uppnåtts stängs FJVM 120 av och 360P återtar uppvärmningen av huset osv. 360P har en elektrisk shunt och FJVM 120 har en elektrisk reglerventil för att styra framledningstemperaturen i värmesystemet till börvärdet.

För att komma upp i en framledningstemperatur på 70 °C med  börvärde ca 33 °C måste reglerventilen i FJVM 120 ha fastnat i öppet läge. Kan vara relä K112 som inte fungerar som påpekats. K111 bredvid stänger inte shunten i 360P utan den shunten lämnas bara i sitt aktuella läge när FJVM 120 tar över. K111 stänger däremot reglerventilen i FJVM 120 varje gång som uppvärmningen återgår till 360P. Detta är viktigt för att man annars skulle få en hög returtemperatur i fjärrvärmenätet vilket det inte får bli.

Hej, ska försöka ge nån typ av respons på detta... :)
Jag vet att 120 inte har någon direkt påverkan på varmvattnet och jag upplever också att kompressorn är tillräcklig, även om det tar lite tid att höja så går det ändå relativt fort. Mitt problem som jag försökte skriva där uppe att varmvattentemperaturen inte går upp alls, och shunten mellan varmvatten/golvvärme står på "fullt golv", dvs ingen värmning till varmvattnet.
I den andra frågan är jag med på att det kan vara K112 som fastnat, men vad beror det på? Det återställs ju tydligen när jag bryter strömmen så det borde inte vara reläet som svetsat fast.
Vad kan jag kolla eller mäta på för att se nån typ av fel? (Obs, jag är varken elektriker eller kan speciellt mycket om styr/regler, däremot är jag ganska logisk och kan problemlösning...) :)

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #7 skrivet: 05 april 2017, 15:48:22 »
Sorry, kollade manualen för Nibe 310 av misstag, det är relä 4 och 5 som styr.  Skämspådig
Kan du mäta spänningen på utgången från relä 4?
Sen går signalen vidare till det extra reläkortet för fjärrvärmemodulen, troligen är det detta kort som spökar för dig.
Jag har ringat in relät som troligen inte står i rätt läge.
Den ska bara växla över när fjärrvärmen tar över värmningen av huset.
K111 bredvid ska samtidigt stänga shunten i 360.

Efter en omstart fick jag både relä 4 och 5 att funka igår och det var typ 223 V över båda när de drog, och de fick även shuntmotorn att gå åt båda hållen så det verkar fungera mekaniskt.
Som jag skrev i frågan ovan till Josth, det verkar som att det är K112 som spökar och som jag förstår så sitter det på det extra kortet? Sitter det i F360 eller i FJVM120?
Hur kollar jag om det gör sitt jobb eller inte?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #8 skrivet: 05 april 2017, 17:07:54 »
Det extra kortet ska vara monterat i Nibe 360, fäll ner panelen och kolla.

Kolla sid 10 i manualen och jämför.
http://www.nibe.se/nibedocuments/10445/511406-11.pdf

Enklast är ju att mäta spänningen på utgångarna när det krånglar.
På sid 12 ser du elschemat, bara att följa och mäta om kortet ger spänning på rätt utgångar.
Enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att just detta kort kan börja krångla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10200
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #9 skrivet: 05 april 2017, 18:16:56 »
Mitt problem som jag försökte skriva där uppe att varmvattentemperaturen inte går upp alls, och shunten mellan varmvatten/golvvärme står på "fullt golv", dvs ingen värmning till varmvattnet.

Känner inte till någon shunt "varmvatten/golvvärme" Sc:,h Har huset en kombination av radiatorer och golvvärme? Är shuntautomatik ESV 20 installerad? Om panntemperaturen i 360P inte stiger trots att det inte förbrukas varmvatten, kompressorn går och fungerar så borde det vara relä K111 som hakat upp sig och låter cirkulationspumpen i 360P gå trots att det borde vara cirkulationspumpen i FJVM 120 som skall gå.

Om pannan är rätt installerad bör den ligga utanför husets jordfelsbrytare eftersom ett enkelt jordfel inte bör tillåta att huset fryser sönder vintertid. Mätning måste ske försiktigt med godkänd multimeter för starkström. Den försiktige använder även isolerande gummihandskar under mätningarna eftersom det är lätt att komma åt spänningsförande delar när frontpanelen är nedfälld.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #10 skrivet: 05 april 2017, 20:36:42 »
Det extra kortet ska vara monterat i Nibe 360, fäll ner panelen och kolla.

Kolla sid 10 i manualen och jämför.
http://www.nibe.se/nibedocuments/10445/511406-11.pdf

Enklast är ju att mäta spänningen på utgångarna när det krånglar.
På sid 12 ser du elschemat, bara att följa och mäta om kortet ger spänning på rätt utgångar.
Enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att just detta kort kan börja krångla.
Stort tack!
Är din uppfattning att det är relät eller nåt annat på kortet som jäklas? Tänkte om det löser problemet att byta relät eller måste hela kortet bytas?
Ska ta hjälp av min vän som är elektriker och kolla upp K111. :)

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #11 skrivet: 05 april 2017, 20:44:56 »
Känner inte till någon shunt "varmvatten/golvvärme" Sc:,h Har huset en kombination av radiatorer och golvvärme? Är shuntautomatik ESV 20 installerad? Om panntemperaturen i 360P inte stiger trots att det inte förbrukas varmvatten, kompressorn går och fungerar så borde det vara relä K111 som hakat upp sig och låter cirkulationspumpen i 360P gå trots att det borde vara cirkulationspumpen i FJVM 120 som skall gå.

Om pannan är rätt installerad bör den ligga utanför husets jordfelsbrytare eftersom ett enkelt jordfel inte bör tillåta att huset fryser sönder vintertid. Mätning måste ske försiktigt med godkänd multimeter för starkström. Den försiktige använder även isolerande gummihandskar under mätningarna eftersom det är lätt att komma åt spänningsförande delar när frontpanelen är nedfälld.
Tack för svar!
Jag kanske inte lyckas förklara vilken komponent jag menar, det är nr 19 i manualen, "Shuntmotor med handratt", och som styrs av relä 4&5 omnämnt ovan. Det är iallafall den som set till att panntemperauren för varmvattnet höjs.
Vet ej om styrning esv20 är installerat. Hur vet jag det?
Det är bara golvvärme i hela huset, inga övriga radiatorer.

Ska vara försiktig och låta bli elen, får ta hjälp av kompisen som är elektriker. Tack för din omtanke!!!
« Senast ändrad: 05 april 2017, 22:16:38 av Pellix »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #12 skrivet: 06 april 2017, 07:49:03 »
Stort tack!
Är din uppfattning att det är relät eller nåt annat på kortet som jäklas? Tänkte om det löser problemet att byta relät eller måste hela kortet bytas?
Ska ta hjälp av min vän som är elektriker och kolla upp K111. :)

Jag skulle byta hela kortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10200
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #13 skrivet: 06 april 2017, 08:35:30 »
Ja reläkortet kostar 718 kr som reservdel hos t.ex. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-fjrrvrme/fjvm-120-089518.html. Inte så farligt dyrt. Är man duktig med lödkolven kan det också gå att byta ett trasigt relä för under en hundring.

Jag kanske inte lyckas förklara vilken komponent jag menar, det är nr 19 i manualen, "Shuntmotor med handratt", och som styrs av relä 4&5 omnämnt ovan. Det är iallafall den som set till att panntemperauren för varmvattnet höjs. Vet ej om styrning esv20 är installerat. Hur vet jag det? Det är bara golvvärme i hela huset, inga övriga radiatorer.

Ok, jag funderade på om det var någon form av varmvattencirkulation VVC med golvvärmeshunt i badrummet. Om hela huset har golvvärme behövs inte ESV 20 eller liknande för att hantera två olika framledningstemperaturer som det oftast blir med både golvvärme och radiatorer i huset. 360P har en dubbelmantlad tank där varmvatten värms i den inre delen som är på 170 lit. I den yttre delen på 70 lit cirkulerar pannvattnet/värmevattnet och det är där som kompressorns kondensorslinga sitter och värmer samt även el-patronen som dock är bortkopplad när FJVM installerats. Värmevattnet shuntas sedan ut till golvvärmeslingorna från 360P med temperatur enligt börvärdet när allt fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pellix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite problem med Fighter 360 + FJVM 120
« Svar #14 skrivet: 06 april 2017, 19:49:02 »
Tack för hjälpen, kompisen byter alla tre reläerna på kortet när vi ändå plockar bort det, återkommer med resultat. :)

Eftersom ni kan väldigt mycket om detta kanske någon av er även kan förklara hur det är tänkt med värmejusteringen i rummen?
Golvvärmen är fördelad på 12 slingor som börjar i en central mitt i huset. Alla utom en har styrning som fjärrjusteras av vred som sitter i de olika rummen. En av slingorna har dock ingen justering, och det är den på ena toaletten. Det blir lätt för varmt i det rummet så enda sättet är att strypa den slingan manuellt i cerntralen.
Finns det nån teknisk anledning att man gjort så?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!