9000 för 63 A el-servis är ändå inte så farligt, vet andra ställen där det kostar runt 15000 kr/år. Om även poolen ska värmas av värmepump på vinterhalvåret bör man räkna igenom det hela ordentligt. Kanske behövs det en fastighetsvärmepump som NIBE F1345 och ytterligare borrhål, men det kostar i investering.
Det där med att värma poolen på vintern tror jag jag skippar. Visar det sig att jag ändrar mig om några år får jag nog fundera på att isolera det rummet bättre först, och slänga in en gigantisk FTX, jag är mer inne på att tömma på hösten

Jag har fått siffran 31000kW för senaste 12mån av elbolaget, så det lät ju inte alls särskilt farligt då jag vet att bergvärmen varit ur funktion sedan i alla fall oktober/november, antagligen längre.
Det finns visserligen någon luft-luft också, som säkert hjälpt till, men den var på 2,5kW om jag inte minns fel, och absolut inte placerad för någon vidare värmespridning.
Den får man nog se som potentiell bonus för vår och höst, samt kyla i det rummet om jag inte får in frikyla i renoveringsbudgeten detta år.
Fokus nu är nog att se till att fixa ett schysst system för boytan och källaren, så får jag titta på att öka isolering o så för att få ned driftkostnaden...
Det är för övrigt på riktigt uppsäkrat till 63A, det var när jag såg det på visningen jag ringde elbolaget o kollade att det verkligen stämde