0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet som jag ser det är att det blir så dyrt att bygga att bara de allra rikaste eller mest högavlönade har råd.Det är ett problem.För 30-40 år sedan byggde mer eller mindre vem som helst nytt, även om tantaloan var hemmafru...Nu är det snart bara samhällets topp 10% som har ekonomiska möjligheter att göra det.I praktiken innebär det att folk fastnar i små lägenheter i städerna.Fast det är väl också samhällsnyttigt i och för sig.De har nog ett avsevärt mindre CO2-avtryck än vad vi i villa har.När man ändå håller på skulle man ju kunna förbjuda folk att bygga mer än 3 mil från en större ort (minst 30 000 innevånare).Inom några årtionden skulle bilarna kunna förbjudas helt till förmån för kollektivtrafiken.Så vitt jag vet har vi elöverskott, låt vara att det borde produceras mer i södra Sverige.Eller så kan man ju ha den stringenta byggnormen söderut, men här i norr där vi badar i energi kan vi få bygga så ekonomiskt som möjligt istället.
El är en exportvara i Sverige, vi har under dom senaste 4 åren exporterat ca 15 TWh/år.De överlägset största delen till Finland, sedan ligger Tyskland, Danmark och Polen på ungefär samma nivå. Från Norge importerar vi rät mycket men det mesta går på vidareexport. Sveriges export till Norge är ungefär lika stor som den del av importen som vi själva förbrukar.
Frågan är om vi ens behöver Boverkets krav om 30 år med tanke på den globala uppvärmningen. Luft vatten uppe i Sundsvall, all year round? Att smacka in bergvärme i ett helt nytt område med 25 villor är nog inte görbart om man inte har extremt fördelaktiga geologiska förhållanden. Fördelen med frånluftsvp är ju att det faktiskt återvinner spillvärme. Men bygger såklart på effektiv VP (utkylning av vatten) och god ventilation samt lågtemperaturvärmesystem. Däremot tycker jag det är vansinne att förbjuda frånluftsvp om man har fjärrvärme som vissa kommuner gör för att skydda sitt fjärrvärmemonopol. Men jag antar FTX fortfarande är tillåtet...
Fast jag tror ändå den största fördyringen för husbyggandet är den vansinnigt höga standard de flesta bygger med nuförtiden vad gäller materialval, köksstandard mm.Jag ser ju rätt många nybyggen om året och det är sällan man ser någon "hålla igen" på utgifterna, förr tror jag folk var mer moderata, kanske nöjde sig med vinylmatta, IKEA kök och vanliga tapeter
Men det har väl att göra med att det bara är de 10% rikaste som bygger nytt?Om det kostar 4 eller 5 miljoner är oviktigt.