0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nä bara byta på chans verkar inte helt genomtänkt. Men som sagt, baserat på erfarenhet så är kanske byte av högtrycks delarna något man gör oavsett läckagesökning pga ålder/slitage. Enligt honom så slets rören invändigt pga köldmediet.Men det vore ju bra att göra en läckagesökning innan man börjar byta delar för 10'000, för visar det sig att det inte är tätt efteråt så är det trots allt 10'000 i sjön om felet kvarstår.Hur hårt slits kompressorn av att gå med för lite köldmedium? Jag frågade honom om jag borde stänga VP och köra på elpatron till den åtgärdats men det tyckte han inte behövdes, eller var upp till mig?!
Ok, givet att VP behöver fyllas på med köldmedium, vilket är konstaterat. Jag får väl ta dit en annan servicetekniker som i så fall:1) Verkligen gör ett läckage test, och åtgärdar eventuellt läckage och sen fyller på systemet igen.Fråga: Kan man göra läckage test utan att tömma systemet?Är det någon fara med att köra VP med för lite köldmedium? Vad ska jag hålla koll på? Temperaturen på hetgasen? Jag har loggning 24/7 på alla temperaturer i pumpen så jag ser om HG sticker iväg onormalt mycket.Nu ligger den på ca 100 grader med VPin 40 grader, eller ca 60 grader över VPin. Jag ska försöka hinna köra lite statistik ikväll för att se om VPin-VPut | VPin har ändrat sig över tiden.
Hm, när jag jämför pumpens prestanda nu mot nov/dec med ungefär samma utetemperatur och VPin så har VPut - VPin gått från +5 till +3 grader så helt klart har ju pumpen tappat prestanda rejält. Kompressorn drar dock bara 1,8kW mot normal 2.1-2.3kW vid motsvarande driftsförhållanden.Jag har bara jämfört några punkter manuellt, borde köra mer data genom en beräkningsalgoritm för att få bättre statistiskt underlag.Men helt klart presterar värmepumpen sämre nu än för 3 månader sen.Blir nog till att stänga av den när jag kommer hem och köra på elpatron Dumt att köra ett system under icke-optimala förhållanden. Tur att våren är på väg...
I så fall borde väl skillnaden mellan VPin och -ut öka?