0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är en luft/vatten värmepump dockad så bör du vrida upp termstaterna fullt och ställa in kurvan på EcoEl så att det blir lagom varmt inne.Om radiatorerna blir riktigt varma på läge 1 av 5 på termostaten så är det nått knas med termostaten (om det samtidigt är runt 20 °C inne).Men normalt ska du inte behöve reglera med termostaterna om kurvan är korrekt.
Ett tips om du tar över ett hus med ett värmesystem och ska göra grundinställningar är att koppla bort rumsgivaren. Jag upptäckte att min EcoEl (med EcoAir 107) var inställd på 70 graders framledning vid -15, vilket är ganska högt. Men rumsgivaren sänkte sedan framledningen till mer normala värden.Jag valde bort rumsgivaren i menyn och valde en ny värmekurva med 60 grader vid -15 (den kurvan matchade den framledningen som systemet hade valt med rumsgivare) och har sedan dess haft stabil värme på ca 21-22 grader under hela uppvärmningssäsongen höst/vinter/vår.Samtliga radiatortermostater ska såklart vara öppna och det kan ju vara bra att kontrollera att alla radiatorer har bra flöde. Kolla returtemp vid pannan och jämför med returtemp på alla radiatorer (Så ser du att flödet är bra i samtliga och att ingen ventil är igensatt). Jag skaffade en billig IR termometer från Kina, med det finns även på Jula men lite dyrare.Rumsgivaren kan bara finjustera framledningen, jag testade med en kylklamp att stressa den för att se hur mycket den kompenserade framledningen, och då givaren gav 15 grader (pga kylklampen) så steg framledningen med 2 grader.Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.Radiatortermostater ska normalt ha fullt flöde, dessa kan enbart sänka temperaturen i enstaka rum om temperaturen blir hög pga solinstrålning eller att man är många i rummet. Eller om man vill ha det kallare i exempelvis sovrumet.Vill man ha det varmare i huset måste man höja kurvan.
För att få ut maximal effekt av luft/luftvärmepumparna i huset så ställer jag ner termostaterna på radiatorerna så de stänger helt vid ca 16 °C i alla rum dit värmen från luft/luftvärmepumparna hela tiden når. Då håller sig de radiatorerna garanterat svala. I sovrummen får de stå på ca 18 °C så de ger den värmen på natten när dörrarna är stängda. De stängs inte helt på dagarna då den kyliga luften i friskluftsventilen gör att temperaturen sjunker där. Styr värmekurvan till pannan enbart med utegivare. Rumsgivare i t.ex. entréhallen skulle inte fungera eftersom där sitter luft/luftvärmepumpen och värmer för fullt. Man brukar säga att värmen från luft/luftvärmepump sjunker med 1-2 °C per dörrpost som ska passeras.
Ok, lästa första inlägget och fick intrycket att huset hade el-panna plus luft/luftvärmepump som det står. Tycker inte ni ska ta bort den sistnämnda även om det blir en luftvattenvärmepump eftersom det kan vara skönt med en del kyla när det blir som allra varmast på sommaren.
Så vill man ha en bra grundinställning är det bäst att köra utan rumsgivare och finjustera kurvan efterhand.
Om systemet är från 2011 så är det antagligen EcoEl version 3 och EcoAir av samma version, dvs den sista modellen av EcoEl (innan den gjordes om till EcoZenith i250) och sista av EcoAir 100-serien (innan den gjordes om till 400-serien).För att se mer data om modell osv så är det bara att öppna fronten så man ser innandömet. På EcoEl sitter det två små skruvar i överkanten på framkanten på tanken och på EcoAir en ratt på undersidan av fronten. Kika undertill, till höger om fläkten, så ser du.Det räcker annars med att jämföra inställd temperatur med verklig temperatur, alltså värdet i panelen på EcoEl. Om verkligt värde är lägre än börvärdet (inom parentes) så är kurvan för låg, och tvärtom.
Vad säger siffrorna i mitten av tillverkningsnumret?