0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag kom hem i morse hade säkringarna för alla tre faserna gått. Första start av värmepump går c:a 10 S L3 löser ut, sedan motorskyddet.Nästa start Löser L1 ut och då faller ju allt på en gångenTredje försöket L3 igen efter 2 SHar resistansmätt och Spännings mätt och alla faser finns med ut från kontaktor 2.Får 2,3 Ohm över motorlindningarna alla kombinationer.Kan det vara så mycket annat än kompressorn ?
Hej, tror inte att det finns någon mjukstart(pos97). I det schema jag hittat på nätet finns det inte, ej heller rent fysiskt.(Om det inte sitter kyldelen ?) Att jag mätte 2,3 Ohm fas till fas tyder på att ingen mjukstart finns alt att det är kortis i den. I mitt schema och i VP sitter en kontaktor(69) efter motorskýddet och före kompressor.
Testat lite till det måste vara kompressorn. Det går inga säkringar med den bortkopplad och spänning finns hela vägen. Pumpen kommer upp i varv går några sekunder sen dör den och säkringarna för L1 och L3 går lite senare. Det som känns lite konstigt är:Varför går propparna 16A och inte automatsäkringarna 16A(C) ? Nogsamt kollat att inga andra förbrukare var igång. (Och jag vet att jag egentligen borde ha 20A i proppskåpet.)Kyldel för 23.000 eller ny VP ?Denna är begagnad. Köpte den och VV beredare för ett år sedan när min F 1215 lade av. Och den har gått perfekt till Söndags. Den är från 2003.
kan bero på att automaten har karaktär B
Ett orosmoment är att det försvunnit brine när pumpen nu stått still. När den stannade var det normalt i expansionskärlet. Idag såg jag att det var tomt. har fyllt ett par gånger kör KB pumpen. Skall jag få panik ?