Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innegivaren visar för hög temperatur  (läst 6214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fredrik839

  • Gäst
fredrik839
Innegivaren visar för hög temperatur
« skrivet: 01 mars 2017, 13:05:21 »
Hej!

Vi fick nyligen en Nibe f370 installerad tillsammans med rumsgivare. Den visar av någon anledning ca 2-3 grader mer än vad det i praktiken är. När den visade 22 grader så frös vi och jag tog fram en analog termomoter som visade 19 grader. Mätte då vid precis samma ställe där innegivaren sitter. Ska nämnas att jag även upplevt liknande problem uppe i vårat badrum där vi har golvvärme via elslinga i golvet. Alltså inget som har med pumpen att göra men även där visar rumsgivaren några grader för mycket. Ett typiskt fel eller kan det ha att göra med elen/spänningen eller något dylikt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2017, 13:17:43 »
Inget på el-sidan du får säkert svar här

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2017, 13:24:11 »
Använd en bra multimeter av kvalitetsfabrikat och mät upp motståndet på givarna utan spänning. Värdena de ska vara står i tabell bak i installationsmanualen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

fredrik839

  • Gäst
fredrik839
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2017, 13:34:05 »
Använd en bra multimeter av kvalitetsfabrikat och mät upp motståndet på givarna utan spänning. Värdena de ska vara står i tabell bak i installationsmanualen.

Ok, hur ändrar man på värdena om de skulle visa sig vara fel? Är det här något som installatören ska kontrollera i samband med installationen?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2017, 13:48:15 »
Ok, hur ändrar man på värdena om de skulle visa sig vara fel? Är det här något som installatören ska kontrollera i samband med installationen?
GÃ¥r visst att kompensera i styret tror jag

fredrik839

  • Gäst
fredrik839
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2017, 13:57:22 »
GÃ¥r visst att kompensera i styret tror jag

Jag har inte hittat någonstans i menyn där det går att kalibrera, alltså kompensera för att den visar för mycket. Någon som vet var man ska gå in?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2017, 14:04:30 »
Jag har inte hittat någonstans i menyn där det går att kalibrera, alltså kompensera för att den visar för mycket. Någon som vet var man ska gå in?
Finns bara ett sätt kvar tills du fått ordning på det , ställa upp kurvan ett snäpp och vänta på resultat

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2017, 14:07:04 »
Finns bara ett sätt kvar tills du fått ordning på det , ställa upp kurvan ett snäpp och vänta på resultat
Andra har sagt  koppla ur innegivaren ställ in sÃ¥ det funkar med värmen , när det kommit rätt sätt tillbaka inne och justera kurvan , inte helt säker men andra här har nog lösning pÃ¥ det

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9748
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2017, 14:10:33 »
Jag känner heller inte till att det skulle gå att kalibrera via menyn. Visar givaren fel jämfört med tabellen ska NIBE skicka en ny på garantin. Tillfälligt kan man som sagt lösa det genom att ställa om värmekurvan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2017, 14:14:41 »
Jag känner heller inte till att det skulle gå att kalibrera via menyn. Visar givaren fel jämfört med tabellen ska NIBE skicka en ny på garantin. Tillfälligt kan man som sagt lösa det genom att ställa om värmekurvan.
Osökt funderar man på varför det inte går att kompensera givarna i en del VP det går utmärkt
i andra  regulatorer för värme

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2017, 14:54:20 »
Visar utegivaren rätt till F1245 är det likadan givare som används inne resp ute och är det fel på ena.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

fredrik839

  • Gäst
fredrik839
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2017, 14:58:49 »
Andra har sagt  koppla ur innegivaren ställ in sÃ¥ det funkar med värmen , när det kommit rätt sätt tillbaka inne och justera kurvan , inte helt säker men andra här har nog lösning pÃ¥ det

Ja vi har justerat upp kurvan så att vi nu fått en behaglig temperatur. Att innegivaren sen visar att det är 24 grader när det i stället är 21 kanske är något man bara får acceptera. Jag har ingen multimeter och är lite för oteknisk för att jag ska ta mig an och mäta spänning i givaren...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2017, 15:05:46 »
Ja vi har justerat upp kurvan så att vi nu fått en behaglig temperatur. Att innegivaren sen visar att det är 24 grader när det i stället är 21 kanske är något man bara får acceptera. Jag har ingen multimeter och är lite för oteknisk för att jag ska ta mig an och mäta spänning i givaren...
Din VP , är ju färskvara  maila dom med typ nr. och instdatum eller kontakta installatören
tala om vad som är , det ska ju vara riktiga grejer  , du hade ju mätt vid givaren GARANTI

fredrik839

  • Gäst
fredrik839
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2017, 15:33:55 »
Din VP , är ju färskvara  maila dom med typ nr. och instdatum eller kontakta installatören
tala om vad som är , det ska ju vara riktiga grejer  , du hade ju mätt vid givaren GARANTI

Görs det någon kalibrering eller dylikt av installatören vid installation av innegivaren eller "kopplar de bara in" så att säga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Innegivaren visar för hög temperatur
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2017, 15:37:43 »
Ute samt inne givare går inte kalibrera dom ska visa rätt ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!