0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, installerade min ecoheat i höstas och tycker bara elförbrukningen har ökat inte minskat!Har ett älvsbyhus från -84 och det är välisolerat. Borrade ett 160m hål i backen.Har stängt av Exakt framledning.Bor uppe i norr och ställer innetempen på 22grader. Men tycker aldrig den kommer upp till det. Ja kanske om det är 0 grader ute. Står ofta Högt Eluttag på displayen.Bifogar nå bilder. kan skicka mer om ni vill ha.
ElpatronElpanna övre °C 40 (30...60)Temperatur när elpatronen går in och hjälper till attproducera tappvarmvatten vid stora tappningar. Låginställning rekommenderas.Elpatronen svarar även för spetsvärme till huset. Omhuset behöver högre temperatur än vad som valtskompenserar styrsystemet detta genom att automatiskthöja temperaturen på elpatronernaDenna temperatur följer även inställningar som görsunder Varmvatten.Elpanna övre spets °C 70 (30...70)Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälpatt nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp tilldetta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt.
Hej. Ett Älvsbyhus från 84 borde inte behöva så extremt hög framledningstemp tycker jag.De som byggdes på 70-talet däremot... (Före -78)Om vi tittar på instälningarna för elpatron:Så skulle jag köra på 40 på varmvatten och på 65 på "Spets".Anledningen att spetsen inte skall få gå högre är att kompressorn riskerar stanna om elpatron värmer vattnet högre än så.Behöver du mer effekt än vad radiatorerna kan ge vid 65 grader så är det bättre att kompressorn går 24 h/dygn och att elpatronerna spetsar bara precis så mycket att kompressorn inte släcks p.g.a. för hög vattentemp.Eventuellt extra värmetillskott får du då tillföra via värmefläktar (elektriska) eller vedeldning.Jag skulle också öka shuntfördröjningen till minst 240 minuter, så att övre pannan inte får hjälpa till med elvärmt vatten annat än när det VERKLIGEN behövs.Öka också max framledning till 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan.För att Du skall kunna värma huset med enbart värmepumpen så bör din kurva inte vara ställd på mer än 50°C (börvärde framledning vid -15 grader), den kurvan innebär 65 graders framledning vid -35 grader vilket det nog kan bli om du "bor norrut" i landet.Vilken kurva kör du på nu?JAg skulle också med IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrarKontrollera så att du inte har raditorer som kortsluter systemet, så att du har stort flöde över några få radiatorer, och kanske litet eller inget flöde över vissa.I bilderna ser du ut att ha 4 graders deltaT mellan fram och retur, vilket är bra om du vill få ut max av värmesystemet, men då måste det vara väl balanserat, utan att kolla och justera in detta kan du i värsta fall ha bara 1-2 grader över vissa och 10-20 grader deltaT över andra radiatorer.DeltaT över varje enskild radiator skall vara så lika som möjligt för att värmen skall fördelas korrekt.Det är inte ovanligt att man i älvsbyhus ersätter 2-3 av de befintliga radiatorerna med fläktradiatorer (gärna kopplade till helt egen stam) som komplement, för att få ned behovet av framledningstemp.