Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Är nånting galet med min Ecoheat 406?  (läst 4785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« skrivet: 16 februari 2017, 12:21:23 »
Hej, installerade min ecoheat i höstas och tycker bara elförbrukningen har ökat inte minskat!
Har ett älvsbyhus från -84 och det är välisolerat. Borrade ett 160m hål i backen.
Har stängt av Exakt framledning.
Bor uppe i norr och ställer innetempen på 22grader. Men tycker aldrig den kommer upp till det. Ja kanske om det är 0 grader ute.
Står ofta Högt Eluttag på displayen.
Bifogar nå bilder. kan skicka mer om ni vill ha.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Kön: Man
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2017, 13:40:26 »
Enligt drifttiden 13238 timmar har den ju gått över 500 dygn,
högt eluttag betyder att något annat än echoheat tar ström.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2834
  • Kön: Man
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2017, 14:15:23 »
Hela 51 °C framledning vid -3 °C och 20,8 °C inne ute tyder på att radiatorerna och ev. värmerören är underdimensionerade för värmepump. Fungerar bättre med en ren elpanna som kan höja temperaturen på värmevattnet rejält. Kanske en idé att byta ett antal radiatorer till större/kraftigare(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 2 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • CTC EcoHeat 308
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2017, 14:21:41 »
håller med, 51 vid -3 är högt! pumpen får jobba en hel del för att hålla den temperaturen.
Vi shuntar inte ut så mycket vid -20 och då får min 308 jobba mycket.

Meddelandet är att den skruvar ner effekten på elpatronen då du hamnar med övrig elförburkare över (A) gränsen du satt i pumpen.
« Senast ändrad: 16 februari 2017, 14:37:29 av Wilton »

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 81
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2017, 18:25:17 »
Hej, installerade min ecoheat i höstas och tycker bara elförbrukningen har ökat inte minskat!
Har ett älvsbyhus från -84 och det är välisolerat. Borrade ett 160m hål i backen.
Har stängt av Exakt framledning.
Bor uppe i norr och ställer innetempen på 22grader. Men tycker aldrig den kommer upp till det. Ja kanske om det är 0 grader ute.
Står ofta Högt Eluttag på displayen.
Bifogar nå bilder. kan skicka mer om ni vill ha.

Förhoppningsvis har ni vridit upp termostaterna  på elementen till max. :)
Som andra har skrivit så är problemet för klena ledningar och element, detta är rätt typiskt för äldre älvsbyhus..
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 3600kWh.
Värme och varmvatten 2017 3500kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17737
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2017, 20:09:11 »
Har dålig koll på Ctc men har den svårt att komma upp i önskad rums temp är det troligtvis värme kurvan som ska justeras. Visst har du hög framledning vilket sänker cop en del men så stor skillnad är det inte ändå men se till att ha alla termostater fullt öppna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
  • Kön: Man
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2017, 21:24:56 »
38 starter per dygn är mycket...
Och sedan enligt bild 2 så har han framledning på 57 grader vid -3 ute...hur hög framledning klarar en CTC innan den går över till att bli en elpanna?
Om han bor i norr som han skriver så är -3 ute rena sommaren, vad behöver han då ha för framledning när det är normal vinter på -20 till -30 grader ute. Misstänker att den går som elpanna stora delar av vintern...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17737
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2017, 21:46:42 »
Naturligtvis är det långt ifrån optimalt men 51 grader vid -3 då borde vp klara värmen till -10 själv i alla fall och sen får elpatron hjälpa till. Har för dålig koll på ctc för att kunna hjälpa ts men nån bör veta hur man ställer in vp optimalt efter de förutsättningarna .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
  • Kön: Man
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2017, 22:10:20 »
Enligt bild 2 så är den ju faktiskt uppe på 57 grader, då hade då min Thermia iaf tackat för sig..vet inte hur hög FL CTCn klarar på enbart kompressor...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 17737
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2017, 22:20:01 »
Har för mig dom fixar 65 grader. Det gör thermia också fast man får koppla om pressosten tror jag och då blir vv laddningarna med högre temp också. Anledningen till 57 grader vid 51 till rad kan vara vv laddning annars brukar ctc gå 5 grader över rad börvärde  men brukar ibland ökas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
  • Kön: Man
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2017, 22:29:25 »
Jo CTCn klarar 65, hittade det nu. Och Thermian kan kopplas om för högre FL än 55 genom att välja någon av dom andra 2 pressostaterna som finns...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2017, 01:38:46 »
Termostaterna är vridna på max. Och kommer nog inte byta element eller rören till elementen för dom är underdimensionerade det här året iaf. Så vad kan jag göra för att minska trycket på pumpen? Nån inställning borde ju gå göra? Och hur får jag ner antal starter på den? Om jag ändrar tempen på framledningen vad ska jag ändra mer då? Vill ha runt 21-22 grader i huset för jag kallblodig! :)

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • CTC EcoHeat 308
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2017, 07:41:30 »
Tror det blir svårt att få den framledningen utan att den ligger på mycket tillskott, det är ju -3 vad händer vid -15 ....
Du kan ju lägga upp dina inställningar här på kurva, shuntfördröjning m.m
Det ska finnas någon kod som gör att tillskott senaste dygn visas men minns inte vad det är.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 28896
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2017, 07:48:46 »
Hej.
 Ett Älvsbyhus från 84 borde inte behöva så extremt hög framledningstemp tycker jag.
De som byggdes på 70-talet däremot... (Före -78)

Om vi tittar på instälningarna för elpatron:
Citera
Elpatron
Elpanna övre °C 40 (30...60)
Temperatur när elpatronen går in och hjälper till att
producera tappvarmvatten vid stora tappningar. Låg
inställning rekommenderas.
Elpatronen svarar även för spetsvärme till huset. Om
huset behöver högre temperatur än vad som valts
kompenserar styrsystemet detta genom att automatiskt
höja temperaturen på elpatronerna
Denna temperatur följer även inställningar som görs
under Varmvatten.
Elpanna övre spets °C 70 (30...70)
Elpannans temperatur när värmepumpen kallar på hjälp
att nå hög temperatur, elpatronen arbetar då upp till
detta värde efter inställd tid på Fördröjning shunt.

Så skulle jag köra på 40 på varmvatten och på 65 på "Spets".
Anledningen att spetsen inte skall få gå högre är att kompressorn riskerar stanna om elpatron värmer vattnet högre än så.
Behöver du mer effekt än vad radiatorerna kan ge vid 65 grader så är det bättre att kompressorn går 24 h/dygn och att elpatronerna spetsar bara precis så mycket att kompressorn inte släcks p.g.a. för hög vattentemp.
Eventuellt extra värmetillskott får du då tillföra via värmefläktar (elektriska) eller vedeldning.

Jag skulle också öka shuntfördröjningen till minst 240 minuter, så att övre pannan inte får hjälpa till med elvärmt vatten annat än när det VERKLIGEN behövs.

Öka också max framledning till 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan.

För att Du skall kunna värma huset med enbart värmepumpen så bör din kurva inte vara ställd på mer än 50°C (börvärde framledning vid -15 grader), den kurvan innebär 65 graders framledning vid -35 grader vilket det nog kan bli om du "bor norrut" i landet.

Vilken kurva kör du på nu?

JAg skulle också med IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
Kontrollera så att du inte har raditorer som kortsluter systemet, så att du har stort flöde över några få radiatorer, och kanske litet eller inget flöde över vissa.
I bilderna ser du ut att ha 4 graders deltaT mellan fram och retur, vilket är bra om du vill få ut max av värmesystemet, men då måste det vara väl balanserat, utan att kolla och justera in detta kan du i värsta fall ha bara 1-2 grader över vissa och 10-20 grader deltaT över andra radiatorer.
DeltaT över varje enskild radiator skall vara så lika som möjligt för att värmen skall fördelas korrekt.

Det är inte ovanligt att man i älvsbyhus ersätter 2-3 av de befintliga radiatorerna med fläktradiatorer (gärna kopplade till helt egen stam) som komplement, för att få ned behovet av framledningstemp.

« Senast ändrad: 17 februari 2017, 07:53:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gete

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är nånting galet med min Ecoheat 406?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2017, 10:44:24 »
Tjena! Tack för svaret. ska prova köra med den inställningen få se.
Kör på en kurvlutning på 50. Och en kurvjustering på 0. Ska ja ändra justeringen nångting?

Hej.
 Ett Älvsbyhus från 84 borde inte behöva så extremt hög framledningstemp tycker jag.
De som byggdes på 70-talet däremot... (Före -78)

Om vi tittar på instälningarna för elpatron:
Så skulle jag köra på 40 på varmvatten och på 65 på "Spets".
Anledningen att spetsen inte skall få gå högre är att kompressorn riskerar stanna om elpatron värmer vattnet högre än så.
Behöver du mer effekt än vad radiatorerna kan ge vid 65 grader så är det bättre att kompressorn går 24 h/dygn och att elpatronerna spetsar bara precis så mycket att kompressorn inte släcks p.g.a. för hög vattentemp.
Eventuellt extra värmetillskott får du då tillföra via värmefläktar (elektriska) eller vedeldning.

Jag skulle också öka shuntfördröjningen till minst 240 minuter, så att övre pannan inte får hjälpa till med elvärmt vatten annat än när det VERKLIGEN behövs.

Öka också max framledning till 65 grader så att kompressorn tillåts arbeta så högt i temp som den kan.

För att Du skall kunna värma huset med enbart värmepumpen så bör din kurva inte vara ställd på mer än 50°C (börvärde framledning vid -15 grader), den kurvan innebär 65 graders framledning vid -35 grader vilket det nog kan bli om du "bor norrut" i landet.

Vilken kurva kör du på nu?

JAg skulle också med IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/28-ir-termometrar
Kontrollera så att du inte har raditorer som kortsluter systemet, så att du har stort flöde över några få radiatorer, och kanske litet eller inget flöde över vissa.
I bilderna ser du ut att ha 4 graders deltaT mellan fram och retur, vilket är bra om du vill få ut max av värmesystemet, men då måste det vara väl balanserat, utan att kolla och justera in detta kan du i värsta fall ha bara 1-2 grader över vissa och 10-20 grader deltaT över andra radiatorer.
DeltaT över varje enskild radiator skall vara så lika som möjligt för att värmen skall fördelas korrekt.

Det är inte ovanligt att man i älvsbyhus ersätter 2-3 av de befintliga radiatorerna med fläktradiatorer (gärna kopplade till helt egen stam) som komplement, för att få ned behovet av framledningstemp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 221
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme