Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket förbrukar era förrÃ¥d  (läst 1237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket förbrukar era förråd
« skrivet: 17 januari 2017, 12:26:53 »
Jag har Frånluftvärmepump nibe 730, i förrådet sitter ett elelment på 1500w.
Igår låg temperaturen ute på ca -4 - -11 och dom sista timmarna rasade det upp till +2. Totala förbrukningen låg på 45,6Kwh, tillsatsen var i gång lite när det var som kallast.

Förrådet håller ca 8 grader och förbrukade 6,6Kwh av detta, alltså 14,4%.

Jag tycker 14% låter mycket för förrådet men kanske tänker jag fel om nu huset är snålt. Har jag hög förbrukning i förrådet eller är det normalt? Det är 4x4m isolerat med kallt oisolerat betonggolv.
Förrådet ligger i ett kallt garage ej i anslutning till huset.
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 12:28:44 av sethakan »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket förbrukar era förråd
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2017, 14:03:21 »
Ett halvdant isolerat garage/förråd med oisolerad betongplatta kan dra mer energi än man tror att hålla varmt när det blir kallt ute. Bra att inte köra mer än underhållsvärme ca 8 grader när det är gjort så. Gjorde energiberäkning på mitt garage med förråd och hamnade på genomsnittligt U-värde 0,68 W/kvm/grad, dvs drygt tre gånger högre än själva huset. Med oisolerad men väldränerad betongplatta.
« Senast ändrad: 17 januari 2017, 14:04:58 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket förbrukar era förråd
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2017, 08:43:31 »
Vi har värmepumpen i förådet så det håller även när det är -20 ute 5 grader med spill från värmepumpen. Men hur mycket det spillet är har jag ingen koll på. Dock jätteskönt att slippa ha värmepumpen i huset, det blir riktigt tyst i huset då.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!