Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?  (läst 20787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #75 skrivet: 24 februari 2017, 17:47:03 »
Vi har ett privat hem tjänst företag på orten dom är inte alls bättre än den kommunala hem tjänsten men dom som jobbar där har mera tids press på sig och förkommer tydligen en del smyg fusk med att man glömt rapportera in att patienterna blivit bättre och inte behöver samma tjänster längre.

Om inte dom sköter sig kommer ju ingen att välja det företaget...

Hade det varit ett kommunalt bolag så hade dom inte kunnat göra någonting ::)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #76 skrivet: 24 februari 2017, 18:03:07 »
Jag undrar bara hur länge vi ska behöva vänta pÃ¥ att den privata sektorn visar att den är sÃ¥ mycket bättre  Sc:,h Det är ju rätt mÃ¥nga Ã¥r sedan som det utlovades guld och gröna skogar bara dom privata släpptes in pÃ¥ tex skolor och vÃ¥rd. I alla fall jag har inte sett nÃ¥gon förbättring utan det verkar vara ungefär som tidigare, lite bättre pÃ¥ vissa ställen och lite sämre pÃ¥ andra. Och det helt oberoende pÃ¥ vem som har "uppdraget"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #77 skrivet: 24 februari 2017, 18:17:11 »
Har vi någonsin hört någon bra nyhet om privata aktörer i SVT/SR?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #78 skrivet: 24 februari 2017, 18:31:09 »
Om inte dom sköter sig kommer ju ingen att välja det företaget...

Hade det varit ett kommunalt bolag så hade dom inte kunnat göra någonting ::)
Nu funkar det ju så att patienterna blivit beviljade att hemtjänsten ska tex handla och städa åt dom men är man piggare och börjar städa själv ska det rapporteras in så att tjänsten och debiteringen upphör men det görs inte och patienten betalar inte och vet inte heller hur det funkar och kommun kollar inte så ofta vilken tjänst patienterna nyttjar. Då kan man fortsätta ta betalt för en tjänst man inte utför. Sen är det tydligen en del annat som inte funkar så bra heller dom har tex inte tid att komma på samverkans möten (tror jag dom heter) för dom får inte betalt för tiden dom sitter där och då missas en del info mellan olika yrkes grupper men patienten uppfattar det som att det är tex sjukgymnasten som missat sig. Nu lär det inte vara fel fritt i kommunal verksamhet heller men att allt skulle bli bättre i privat regi ser man ju att det inte stämmer lite överallt apotek telefon och elnät är knappast bättre nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #79 skrivet: 24 februari 2017, 18:38:07 »
Mitt "nätverk" sträcker sig betydligt längre än till något enstaka mediaföretag, dessutom hyser jag mycket liten tilltro till media OAVSETT politisk färg. Men man tycker att i alla fall dom "media" som ligger politiskt "nära" dom som lovade dom gröna skogarna skulle lyfta fram alla lyckade satsningar.
Som gammal egenföretagare har jag även mycket svårt att tro att dom privata företagen, som vill in den offentliga sektorn, har nått annat mål än att tjäna så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt.
Jag har på rätt nära håll två exempel där dom privata omvårdnadsföretagen efter flera år av misskötsel blivit fråntagna sina uppgifter. Och vem får städa upp efter "lycksökarna" (som tjänat pengar men misslyckats med omsorgen) om inte kommunen.
Vad jag skriver är väl att det INTE handlar om i vilken regi "arbetet" utförs utan om vilka personer som styr skutan, för det spelar ingen roll vem som äger båten utan det handlar om vem man har som kapten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #80 skrivet: 24 februari 2017, 18:49:26 »
Vi har bland världens bästa sjukvård, och skola, om man jämför med civiliserade/demokratiska samhällen.

Man kan ljuga för sig själv men man bör ge fan i att sprida falska lögner som en sanning!
Bara för att man blivit fullproppad med röd modersmjölk och fått den röda färgen instämplat i röven likt ett babianarsle så borde man som vuxen människa ändå kunna analysera bättre än att stå med den äckligt röda fanan oavsett vad som händer.

Du som sÃ¥ pricksäkert pÃ¥stÃ¥r att vi har världens bästa sjukvÃ¥rd har garanterat inte tillbringat en enda natt pÃ¥ ett sjukhus utomlands, det är jag bombsäker pÃ¥. 
Du upprepar det bara likt en papegoja, som om det skulle komma ur en sossepolitiker på 80-talet.
"Vi har världens bästa sjukvård"

Vilka andra länder är sämre än Sverige när det gäller sjukvården, eller bättre, Rickard du som vet!

När det gäller skolan går det inte lika bra som du påstår heller.
Uppdrag granskning eller liknande program tog upp om det utbredda fusket inom nationella proven, någonting min dotter slog larm om redan för 15 år sedan utan respons. ;) Hon var förbannad för att hon blev tilldelad klassens puckounge. Näst bästa eleven fick sen den näst sämsta och så höll det på tills alla underpresterade elever var utdelade, allt för att höja just den skolan i kommunen/landet
 
Den svenska skolan har sjunkit som en sten jämfört med andra länder i ett antal Ã¥r och nu senast hade tydligen polletten ramlat ner sÃ¥ dom fick lite bättre än tidigare, men om det är sanningen eller om det är medvetet fusk för att höja statusen för dom svenska eleverna vet jag inte, men när vi sjönk i pisaundersökningen skyllde dom pÃ¥ att eleverna struntade i att svara rätt eftersom det inte var betygsgrundande..  *roflmao*

Vi är förmodligen världsledande på att försämra för pensionärerna eller iallafall för dom kommande.
För ca 15 år sedan var Sverige i topp inom EU i pension, som det ser ut framöver är det endast Estland som kommer ha sämre pension. Vi har ändå ett av världens högsta skattetryck. Vart fan går pengarna??
 
En sak till: Inte över min döda kropp att jag röstar blått, har också fått det där röda arselet och inte en enda rad har jag skrivit om invandrarna eller bidragstagarna. ;)

När det gäller den privata skolan var det ett kanonlyft för min dotter eftersom den kommunala var en broms i hennes lärande, som den gången den kommunala läraren sa att hon fuskade för det var för bra gjort. Har egentligen lust att idag åka till den där läraren och lägga fram hennes betyg från Juristutbildningen, än idag pratar vi om när hon blev anklagad för fusk.
Det finns även lågbegåvade lärare, dottern säger bara HEEELT SJUKT om händelsen.

Samtidigt säger dottern att DEN privata skolan fullständigt struntade i om eleverna bara slappade. Lärarlösa lektioner är inget skämt, det var vissa lektioner på schemat som var så. Jag tycker att skolan skall drivas kommunalt, det är jag övertygad om att min dotter också tycker fast hon sett avarter i det privata och det kommunala.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #81 skrivet: 24 februari 2017, 18:55:58 »
Nu funkar det ju så att patienterna blivit beviljade att hemtjänsten ska tex handla och städa åt dom men är man piggare och börjar städa själv ska det rapporteras in så att tjänsten och debiteringen upphör men det görs inte och patienten betalar inte och vet inte heller hur det funkar och kommun kollar inte så ofta vilken tjänst patienterna nyttjar. Då kan man fortsätta ta betalt för en tjänst man inte utför. Sen är det tydligen en del annat som inte funkar så bra heller dom har tex inte tid att komma på samverkans möten (tror jag dom heter) för dom får inte betalt för tiden dom sitter där och då missas en del info mellan olika yrkes grupper men patienten uppfattar det som att det är tex sjukgymnasten som missat sig. Nu lär det inte vara fel fritt i kommunal verksamhet heller men att allt skulle bli bättre i privat regi ser man ju att det inte stämmer lite överallt apotek telefon och elnät är knappast bättre nu.

Varför dom privata kunnat tjäna pengar är för att tidigare var det allmänt känt, aha du jobbar åt kommunen, dvs ingen stress och ingen press var sak tar sin tid.
Det sjuka är iallafall att förr när det var så, var skolan bra, vården var bra och pensionen var bra, vad har hänt med alla pengar?

Patienten betalar visst, om det inte är en bidragstagare eller Kronblom, men dom gör ju aldrig rätt för sig ändå.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #82 skrivet: 24 februari 2017, 21:37:28 »
Det är faktiskt inte driftsformen som avgör.
Här i byn har vi en privat och en kommunal vårdcentral.
Efter år av hyrläkare har den kommunala nu lyckats få flera bra att stanna, så då väljer vi den.
Mälarsjukhuset däremot är en storskalig katastrof, vänta två veckor på svar från röntgen??? Far åt helv-te!
Som tur är gör deras inkompetens att man blir skickad till fabulösa privata kliniker på vårdgarantin, utan extra kostnad. Där personalen trivs så bra att de går omkring och ler, och ingen nånsin blir utbränd. Och det ska vi sätta stopp för??? Vilket totalnys att de skulle plocka russinen ur kakan, de är professionella (betydligt mer än landstingsvården) och vill göra ett bra jobb. Vilken mänskosyn har man om man tror annat?
Nån har gått på propagandan mot privat verksamhet.

Det är tjockt med invandrarbarn pÃ¥ Engelska Skolan.  Kloka föräldrar dÃ¥. De vet att kommunal skola suger.
Kanske borde kommuner befrias från ansvaret att befria skolverksamhet. En del gör ett utmärkt jobb, andra är helt under isen. En liten kommun med 5000 själar t ex kanske inte kan rekrytera kompetent skolledning. Är det konstigt att förstå? Göran Persson största blunder var kommunaliseringen. Den åtgärden och en historia av misslyckade läroplaner och eftersatt verksamhet ledde till skolkatastrofen. Inte dåliga lärare. Inte möjligheten att driva privatägda skolor.

Det är en j-kla tur att vi har alternativ att välja på.
Annars vore livet i Sverige bra mycket sämre.
« Senast ändrad: 25 februari 2017, 00:49:23 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #83 skrivet: 25 februari 2017, 00:00:03 »
För 20 år sedan fanns det väl bara gips och antibiotika i sjukvården.
Det går ju göra lite mer fel idag om man säger så...
Och ingen är ofelbar, sen finns det ett annat intresse hos media idag av att svartmåla allting.
Det var annorlunda förr.
Mer så inom media än inom sjukvården och skolan.

Vi har bland världens bästa sjukvård, och skola, om man jämför med civiliserade/demokratiska samhällen.
Visst, de kanske lär sig mer i skolor som har kvar aga, men vill vi verkligen tillbaks dit?

Jag har dessutom uppfattningen att barn med olika bostavskombinationer i kombination med en stor invandring har gjort att det sammantaget är svårare att hålla ordning i klasserna idag jämför med för 20-30 år sedan när barn med svårigheter sattes i särskola, och invandring knappt fanns.
Skolan har utmaningar som helt enkelt inte fanns tidigare, att skylla på klantiga anställda är väldigt enkelt men inte seriöst.
Det skulle i så fall innebära att någon med vilje anställde sämsta tänkbara människor på alla positioner, och så är ju självklart inte fallet.

Dessutom kan man väl fråga sig varför de läkare och chefer vi har idag skulle klanta sig mindre som anställda åt en privat aktör, det har jag väldigt svårt att se.
Vi har ju de läkare vi har, de ändras inte av att huvudmannen blir en annan.
På ditt sätt att resonera verkar det som att de klantar sig medvetet bara för att de är offentliganställda?

1997 fanns det bara gips o antibiotika?
Folk dog inte på akuterna eller tvingades föda barn i bilen pga stängda sjukhus iaf.
Och man behövde inte sitta 10 timmar på akuten för någon krämpa alls.
Bokstavskombinationer och invandrare finns inte på alla skolor, men resultaten för normala elever är iaf lika nedslående i nästan varenda skola.
Klart de anställda inte klantar sig medvetet. Men de som får ta skiten pga dålig organisation och usla arbetsvillkor kan förstås göra misstag som man annars inte gör.
Det är inte de som är problemet, utan den usla organisationen och NPM, new Public Management, där politiker och lekmannatjänstemän fÃ¥r leka näringsliv och ha dubbelkommando tex i form av "beställarorganisation" och "utförarorganisation". 
Ingen tar ansvar för helheten och en nybyggd vårdavdelning kan plötsligt stängas innan den öppnas pga ändrade prioriteringar. Eller pga personalbrist pga man ger helt skrattretande arbetsscheman med natt/dag, dag/natt, natt/natt etc som ingen orkar med.
Sjuksköterskor mfl drar sig till Norge eller till privata aktörer som ger dem ett mer normalt liv och lite mer lön.
Huvudmannen spelar alltså stor roll, på samma sätt som i alla företag. En ledning utan mål eller kunskap, vilket företag klarar det i längden?
Men i sjukvård o skola rullar det på i åratal utan några konsekvenser för de ansvariga.
Bara ett enda exempel:
https://www.e-pages.dk/goteborgsposten/1985/article/540539/10/1/render/?token=86c50efeddbe348b2acadd498a16bc86
« Senast ändrad: 25 februari 2017, 00:27:29 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #84 skrivet: 25 februari 2017, 00:12:25 »
Mitt "nätverk" sträcker sig betydligt längre än till något enstaka mediaföretag, dessutom hyser jag mycket liten tilltro till media OAVSETT politisk färg. Men man tycker att i alla fall dom "media" som ligger politiskt "nära" dom som lovade dom gröna skogarna skulle lyfta fram alla lyckade satsningar.
Som gammal egenföretagare har jag även mycket svårt att tro att dom privata företagen, som vill in den offentliga sektorn, har nått annat mål än att tjäna så mycket som möjligt med så liten insats som möjligt.
Jag har på rätt nära håll två exempel där dom privata omvårdnadsföretagen efter flera år av misskötsel blivit fråntagna sina uppgifter. Och vem får städa upp efter "lycksökarna" (som tjänat pengar men misslyckats med omsorgen) om inte kommunen.
Vad jag skriver är väl att det INTE handlar om i vilken regi "arbetet" utförs utan om vilka personer som styr skutan, för det spelar ingen roll vem som äger båten utan det handlar om vem man har som kapten.

Ja, det är ju de odugliga som styr upphandling och kontroller av privata aktörer likväl som driften av de kommunala och landstingsdrivna verksamheterna. Vem kan då vänta sig överallt bättre resultat när något upphandlas??
Precis som när en inkompetent upphandling av ett bygge leder till dubbla kostnaden, så blir det naturligtvis problem när vård och skola ska upphandlas. Eller tycker du vi ska starta upp BPA igen för att bygga allt i offentlig regi, Rickard?
Trots allt finns det privata aktörer som är ljusår mer populära och effektiva, kanske för att det är så enkelt att briljera i denna sjuka värld som offentlig förvaltning innebär i landet annorlunda.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #85 skrivet: 25 februari 2017, 07:30:59 »
Hur det än är tar kommunerna in pengar för att betala vad människor behöver vad gäller hemtjänst m.m. Tar ett fall där jag är inblandad (släkten) Komunen tog från personen ifråga i Borås 23000:- för hemtjänst m.m. Personen hade 31000:- i pension. Hemtjänsten sköttes på ett dåligt sätt av från komunen sedan lika dåligt av ett privat bolag.... Vet inte om detta föll utanför men men...

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #86 skrivet: 25 februari 2017, 08:22:34 »
Nått som sticker lite i mina ögon är att "dom privata", om lönsamheten sviktar, bara kan backa ur och vältra över ansvaret på någon annan som då MÅSTE ta hand om elever,vårdtagare osv. Här i "min" stad lade helt plötslig en friskola ner (pga dålig lönsamhet) och lämnade en mängd elever utan skola. Vilka tror ni fick lösa dom problem som då uppstod, inte var det andra privata aktörer i alla fall.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #87 skrivet: 25 februari 2017, 11:58:05 »
Friskoleverksamhet kunde vara bättre reglerad.
Vi kommer att få gränser för vinstuttag och det är väl ganska självklart när pengarna kommer från skatter.
Sen kan privata företag förstås gå i kk.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #88 skrivet: 25 februari 2017, 14:57:10 »
Att privata företagare går i konkurs vid dålig lönsamhet är väl inte bara ett kanske utan det som vanligtvis händer för att lämna till långivare och skattebetalare att betala räkningen.
Jag undrar hur många mille SAAB har och kommer att kosta oss skattebetalare innan konkursen är utredd?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nyttja ROT-avdrag för fiberinstallation?
« Svar #89 skrivet: 25 februari 2017, 23:33:56 »
Nått som sticker lite i mina ögon är att "dom privata", om lönsamheten sviktar, bara kan backa ur och vältra över ansvaret på någon annan som då MÅSTE ta hand om elever,vårdtagare osv. Här i "min" stad lade helt plötslig en friskola ner (pga dålig lönsamhet) och lämnade en mängd elever utan skola. Vilka tror ni fick lösa dom problem som då uppstod, inte var det andra privata aktörer i alla fall.

Det handlar som sagt om hur man skriver avtalen. Sådär ser ju inte avtal för att tex bygga en skola ut. Varför är det annorlunda när man ska driva den?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!