0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Cop brukar vara högre vid lite lägre delta och elförbrukningen som höjs till cp bör vara väldigt liten när den bara cirkulerar genom vp men sen beror det säkert på vilket delta rad systemet har också vad som är optimalt.
Det du säger är att det är bättre med lägre skillnad på framledning och returledning. Samtidigt har jag ju läst att pumpen blir effektivare om det är kallare vatten som kommer tillbaka eftersom det är enklare att värma upp. Sen undrar jag hur dessa två system samspelar? Varför skulle det göra någon skillnad vilket delta T som radiatorsystemet har? Vad är relationen mellan dessa två system.Var kan jag läsa mer om vilken roll delta T har? Så kanske jag blir klok och kan dra egna slutsatser
Nu har ju vp arbetstank även om den är minimal så vi kan kalla den bypass så med högt delta genom vp borde rad systemet ha samma delta fast det beror ju på flödet och vilket flöde man har i rad systemet är för de flesta okänt. Nu tror jag skillnaden är minimal vilket delta man har inom rimliga gränser men vad är bäst