Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 haveri efter drygt 5 Ã¥r - vad göra?  (läst 18153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #30 skrivet: 07 februari 2017, 21:01:31 »
Hej på er
Är det tillverkarens servicegubbar eller
Ring någon lokal kylmek , flera stycken och fråga vad han tar mellan tummen och pekfingret , det har ingen betydelse vem som gör det bara de har papper på att
utföra kyljobb  Det brukar vara mycket billigare , dom andra tar hutlöst betalt
VP eller kylskåp är samma sak men omvänt

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #31 skrivet: 07 februari 2017, 21:47:01 »
Ja, jag håller på och letar efter ett alternativ och fylla på pumpen igen. Jag får ingen hjälp av Nibe, hade hoppats på goodwill-ersättning men icke...
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #32 skrivet: 10 februari 2017, 23:51:31 »
Alla kylfirmor kan göra det , men du måste veta vilken soppa som är i VP , ska stå på en skylt
sort + mängd

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #33 skrivet: 11 februari 2017, 13:11:31 »
Alla kylfirmor kan göra det , men du måste veta vilken soppa som är i VP , ska stå på en skylt
sort + mängd
Jag har faktiskt hittat en firma som kan göra jobbet för ett för mig acceptabelt pris. Jag återkommer med resultat senare!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #34 skrivet: 17 februari 2017, 12:36:18 »
Har nu haft en annan firma här. PÃ¥ 2,5h fyllde han F370:an med propan och läcksökte (hittade inget) till ett pris som var betydligt bättre än de förslag jag fick förut. Nu gÃ¥r pumpen med kompressor igen och med betydligt bättre värden än förut!  Dessutom satt han in pÃ¥fyllningsventil sÃ¥ att det gÃ¥r att fylla pÃ¥ igen utan att löda.
Ska bli intressant att jämföra elförbrukning om ett par dagar. Jag loggar nu även pumpen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #35 skrivet: 17 februari 2017, 13:51:01 »
Vad roligt att det gick att fÃ¥ service med läcksökning till en rimlig kostnad. Kan ju vara en extremt liten läcka som tar flera Ã¥r att upptäcka. Fint att kompressorn gÃ¥r som den ska igen men pÃ¥ vilket sätt är det bättre värden än förut? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #36 skrivet: 17 februari 2017, 14:07:13 »
Bättre värden = skillnad mellan förångartemp och avluft. Jag återkommer i nedanstående forumtråd med grafer sedan:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63427.0
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #37 skrivet: 08 januari 2023, 16:25:33 »
Hej,
Tänkte beskriva hur jag "löste" ett motsvarande problem jag haft på min 360p.
Det började som ett mer och mer frekvent LP-larm.
Det jag inte då insåg var att "värmepumpeffekten" i det närmaste gått mot 0.
Ringde en Nibe serviceverkstad och beskrev problemet och sade att jag trodde att jag fått någon form av läcka över tid (pumpen är nästan 10 år gammal), och att jag hoppades på att det "bara" skulle vara att fylla på köldmedia (Propan). En servicetekniker kom och konstaterade att det troligtvis var för lite kylmedia i systemet. Antagandet baserade sig på stort delta mellan förångartemp och avlufttemp. Förångaren var -10 och avluften +11.
Jag trodde då att det var dags att ansluta propanflaskan och fylla propan och ev spårmedel. Fick då det överraskande beskedet att "så kunde man inte göra"... Alternativet var det stora greppet, förångare torkfilter kompressor osv osv. När jag borrade lite djupare i detta så visade det sig att det överhuvudtaget inte fanns några ventiler att ansluta manometrar på kylkretsen och därmed kunde man inte heller fylla kylmedia...

Skickade hem serviceteknikern och tackade nej till erbjudandet.

Är både nyfiken och hyfsat händig och med googels hjälp förstod jag att det går att köpa ventiler till lågtryckssidan som man kan montera på ett trycksatt system utan att tömma det. Manometerställ för fyllning av kylmedia finns ju oxo relativt billigt och tillräckligt bra för en amatör. Propan hade jag på jobbet, men det går att köpa på samma ställe som ventilen, manometerställ och spårvätska. (http://www.fylldinac.nu/28-snabbkopplingar-ventiler)
Så jag monterade ventilen på lågtryckssidan, startade pumpen och fyllde tills delta förångare och avluft var ca 3 grader, 1,5 grader förångare och ca 4 grader avluft.
Gjorde detta i mitten av sommaren, och det fungerar fortfarande perfekt. Det var många år sedan pumpen gått så bra, i princip helt utan avfrostningar.
Antagligen läcker det lite någonstans i systemet, men i värsta fall får jag väl fylla lite till för att i förlängningen köpa en 750 eller 730 :)

Har ju liknade  värden när min nibe F370 gÃ¥r men efter ett par timmar vintertid gÃ¥r avluften ner till -15 och förÃ¥ngaren runt -3 och utlöser ut  ett LP-Larm LÃ¥gttryckslarm 5

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe F370 haveri efter drygt 5 år - vad göra?
« Svar #38 skrivet: 21 februari 2023, 19:52:37 »
Bättre värden = skillnad mellan förångartemp och avluft. Jag återkommer i nedanstående forumtråd med grafer sedan:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63427.0

Funkar den fortfarande?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!