0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi får hoppas Alva10 är nöjd med det svaret, den maskinen har dessutom lägre temperatur. Men i sak har du rätt, även en 60 watts glödlampa värmer också husen, men inte så bra.
Jag hade 54.8 vid -9.8. FH25
Ursäkta att jag lånar denna lite , jag har en liknande pump i form av fd25. Det är nu -12 ute och maxar pumpen och temp vid utblåset 38.6. känns som nått inte är som det ska? Har nyss köpt pumprengöring och rengjort pumpen och trodde de skulle bli bättre då kompisar med likadan pump ger mer värme vid samma temp.Om de är för lite gas hade den gett så pass mycket värme då eller skulle den typ ge 25 grader då?
När pumpen är rengjord så kommer utblåstemperaturen att bli kallare då flödet (och därmed avkylningen) ökar över växlaren. Ju kallare utblåstemperatur desto högre COP. Att sträva efter temperaturer över 50 °C är inte att rek. då COP blir dåligt och kompressorn får jobba tungt. /D
Av dessa vet jag iallafall vilken pump jag önskade ha, är det kallt vill jag ha värme och struntar fullständigt i COP.Annars kan man ju sälja maskiner med dålig effekt och sen påstå att det är bra för COP.
Jag håller med tångråttan, hade hellre valt den andra med hög utblåstemp,vid 38 grader orkar han inte värma huset, men skulle han haft 50 skulle de va hur lätt som hellst.Pumpen har alltid varit såhär, vad beror de på att de kan skilja över 10 grader i max temp? Dåligt med gas?
Du ska inte blanda ihop effekt med utblåstemperatur. Även maskiner med lägre temperaturer värmer husen. Observera att jag talar i generella termer oavsett tillverkare. Jämför gärna med golvvärme/radiatorer. Jag känner inte till något hus med golvvärme där folk fryser men jag vet vilket system är effektivare./D
Du förstår fortfarande inte.Skilj på effekt och temperatur.Eller så förstår du men väljer att göra ett löjligt inlägg./D
COP faller MARKANT vid ökad temperatur på luften./D
Daikin, tror du har missat ett antal bokstäver i texterna. Dessutom pressar du på så oerhört mycket om att maskinen inte ska passera 50 °C, utan att jag ögnat en enda sekund på Daikins LLVP så med den text du klämmer in misstänker jag att er maskin inte klarar av att leverera över 50 °C. Husägarna som behöver värme skulle inte klaga om LLVP kunde leverera 65 °C när det är -20-25 ute, oavsett om cop blir sämre.Alva10 är bekymrad över att maskinen har låg utblåstemperatur både före och efter rengöring mot kompisens maskin. Det här var ditt första tröstande inlägg i tråden.Mitt svar var logiskt för att kontra mot ditt konstiga svar.Här får du ytterligare ett svar på att Alva10 vill ha högre temp från utblåset, hur ska du förklara för honom som har samma fabrikat och modell som kompisen att man INTE SKA titta på utblåstemperaturen för att se effektiviteten på maskinen. Nu flyttar du fokus till Golvvärme/radiatorer och för att göra samma snedvridna svar fick du en glödlampa att fundera på.Nä, jag förstår verkligen ingenting över det du har skrivit till Alva10 och det gör förmodligen inte Alva10 heller. Om Alva10 och kompisen jämför sina maskiner på max så är det på temperaturen dom kan se skillnaden. Alva10 borde alltså vara nöjd över att maskinen inte klarar av att ha en utblåstemperatur på över 50 °C, även om just detta svar var till hsmapa.MEN det ENDA Alva10 undrade över var en gasfråga och med över 100 rengöringar på LLVP borde han fått ett bättre svar från ett proffs.
Istället för att dribbla så skulle du svarat på den enda fråga Alva10 hade!
Då får du läsa en gång till.Alva10 har alltså haft skitig maskin och TRODDE det skulle bli bättre, nu vill du få det till att kompisens maskin är jätteskitig. Men då blir det ändå fel när man läser texten under.Men eftersom du svarar som du gör kanske Daikins LLVP fungerar såhär olika och att det anses normalt, trots att samma modell jämförs. För mig som är amatör är det iallafall inte normalt att samma maskin ska skilja ÖVER 10 °C, om dom nu mäts på samma sätt. Troligare med ett mätfel och det borde du har skrivit istället för att påstå att det är normalt.
Ingenstans skriver jag i mina svar att det är normalt med en temperaturskillnad.
Så Alvas maskin var ok.
Hörni pojkar och flickor! Har märkt en sak nu, har pumpen inställd på 23 och max fläkt läge. - 16 ute å han värmer bra än. 23 i vrum,21 i kök å sovrum. Förut när den va ställd på 31 grader vid samma temp så hade ja typ 18 inne..Förklara för en noob hur detta är möjligt? Verkar vara så att ställer jag över 23 så ger den kallare luft å värmer inte tillräckligt.
Det blir exakt samma sak och du som proffs som rengjort 100 maskiner bör svara så folk begriper och det är en himla skillnad mot vad jag får/kan skriva och vad du ska/bör skriva. Jag är nämligen helt märkesoberoende och här som privatperson. Så ja, det är skillnad, du ska komma med fakta medan jag kan skriva åsikter om precis vad jag vill och det borde du också veta! Det här svaret fick Alva10 och trots att Alva10 inte förstår det börjar du försöka dribbla mot mig istället för att ge ett svar som Alva10 förstår. Då får du det här svaret från Alva10Och ingenstans försöker du förklara för Alva10, jag ber dig att svara på frågor till Alva10.Dessutom ställde Alva10 en följdfråga och den har du inte heller svarat på.Lägger du inte fokus på fel saker? Som dom säger i filmen Göta kanal: Skit på dig.