0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ursäkta att jag lånar denna lite , jag har en liknande pump i form av fd25. Det är nu -12 ute och maxar pumpen och temp vid utblåset 38.6. känns som nått inte är som det ska? Har nyss köpt pumprengöring och rengjort pumpen och trodde de skulle bli bättre då kompisar med likadan pump ger mer värme vid samma temp.Om de är för lite gas hade den gett så pass mycket värme då eller skulle den typ ge 25 grader då?
Det är nu -12 ute och maxar pumpen och temp vid utblåset 38.6. känns som nått inte är som det ska?
Jag hade 54.8 vid -9.8. FH25
Av dessa vet jag iallafall vilken pump jag önskade ha, är det kallt vill jag ha värme och struntar fullständigt i COP.Annars kan man ju sälja maskiner med dålig effekt och sen påstå att det är bra för COP.
När pumpen är rengjord så kommer utblåstemperaturen att bli kallare då flödet (och därmed avkylningen) ökar över växlaren. Ju kallare utblåstemperatur desto högre COP. Att sträva efter temperaturer över 50 °C är inte att rek. då COP blir dåligt och kompressorn får jobba tungt. /D
Du menar väl tvärtom här ang utblåstempen DaikinEn rengjord kylare måste väl kunna leda bort värme bättre än en som är igensatt med damm, därmed också högre utblåstempEller vad jämförde du med?Däremot så har det väl mer med luftflödet (fläkthastighet) att göra vilken temp samt cop man får i utblåsetEller är det bara jag som tänker så?
Även maskiner med lägre temperaturer värmer husen.