Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: klickande ljud och vattenpåfyllning fortsätter hela tiden (ivt optima 1100)  (läst 9337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man tittar på din bild med shuntventilen så är den ju halvt öppen och troligtvis stänger den inte helt därav kommer den extra värmen ut i elementen. Vredet ska ju kunnas vridas manuellt genom att trycka in och sen vrida prova som sagt och trycka lite hårdare. 

Har också för mig att när man stänger av pannan så ska shuntventilen också ticka tillbaka till att stängas.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
testade att stänga av, lät som något "gick tillbaka", dock fortfarande ingen skillnad hur det ser ut, försökte åter igen vrida, trycka in och vrida, dra ut och vrida utan någon effekt. Känner i handen att den försöker och sen kuggar över eller tillbaka. När jag slog på pannan så låter det likadant igen och ingenting har ändrats

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13359
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Shunten tar ju vatten från varmvattenberedaren och skickar ut till värmesystemet. Så länge shunten är öppen spelar det ingen roll hur mycket du skruvar ner värmen.
Stäng shunten manuellt och ställ tillbaks värmeinställningarna
I värsta fall får du plocka bort ratten och vrida axeln med en tång.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
inget annat man kan göra med inställningarna? Känner mig inte alls bekväm att öppna upp ett lock jag inte vet vad som finns under. Ingen ide att smörja med 556 eller liknande heller antar jag? Är det ok att slå av pannan under natten helt och hållet för att få ner värmen i systemet och huset?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13359
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Shunten skulle väl bytas om en vecka? Då spelar det väl ingen roll om du tar bort ratten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av cirkulationspumpen - om du har den möjligheten - ska väl hjälpa till att få ner värmen i elementen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
Efter att ha blivit uppringd av ivt och de envist hävdade att det skulle gå att trycka in knappen frågade jag om hur hårt jag vågade trycka och han sa att jag kunde ta i ganska ordentligt. Med knuten hand slog jag till och plötsligt åkte knappen in några milimeter och det klickande ljudet upphörde.

Frågan är om allt nu är i sin ordning? Några tips om vad jag bör göra för att kontrollera, eller inte göra något och se vad som händer? Det klickande ljudet upphörde äntligen.

Dock kanske det inte är onödigt att byta ventilen eftersom den uppenbarligen inte är i toppskick? Vad kan man räkna med för livslängd, är 10 år rimligt?

"Edit, trots att det nu går att trycka in knappen kan jag fortfarande inte rubba den åt något håll när jag försöker vrida på den"
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 18:56:54 av tombe »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13359
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är nog bäst att byta den. Går den inte att stänga så är det nog ingen dum idé att koppla ur strömmen till cirkpumpen till radiatorerna om det blir för varmt inne. Det är den vänstra pumpen, den som sitter precis under shunten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
3-4 minusgrader under natten verkar ha gjort nytta, efter jag slog på ratten slutade klickandet vilket ändå tyder på att något ändrats, dock ingen aning om vad, nu har tempen gått ner ett par grader så förhoppningsvis klarar sig det hela till ny ventil kommer. Men lite nyfiken på varför ratten fastnat, pannrummet är ju det varmaste rummet i huset vilket också bör innebära minst fukt, så det borde inte varit det som fått den att fastna? När man manuellt släpper trycket passerar inte överskottsvattnet ventilen heller av misstag så det skulle kunnat orsaka några angrepp. Men det kanske är normalt efter 10 år, fortfarande novis inom området men tvingas lära med allt efter det händer nya saker.. tacksam för all info jag kan få utifrån andras erfarenheter

En annan fundering gäller livslängden, om inte annat för planeringen. Nu är systemet inne på tionde året, vad brukar man räkna med, 10, 15 20 år? Om man skulle byta nu, hur mycket har tekniken gått framåt, funkar vad jag förstått lite bättre i kalla temperaturer men det är samtidigt marginella förbättringar med några %? Antar att en modern panna kopplas upp på internet och man kan komma åt den via dator och app i telefonen? Är det i så fall till någon nytta?

Har en tilläggsförsäkring som blir dyrare för varje år, är det värt att ha en sådan, förr eller senare kommer det ju behövas bytas ut något och då antar jag att det blir rubbet eftersom det är svårt att kombinera gammal fläkt med ny panna och tvärtom?
« Senast ändrad: 14 januari 2017, 10:39:48 av tombe »

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
Ny shuntventil plus några kopplingar, var tyvärr inte hemma när reparatören var på plats men tänkte det kan vara värt att dela med sig av anledningen ifall någon har liknande bekymmer och kanske några tips på hur man ska undvika problemet.

I början när systemet var nytt var tempen inne inställd på ca 22 grader. Så fort kylan kom började tillskottet jobba. Efter mycket experimenterande visade det sig att en sänkning till ca 18 grader gjorde stor skillnad och plötsligt upphörde behovet av tillskott om det inte vart minus 20 vilket det sällan är där jag bor. Om jag förstår saken rätt är anledningen till att shunt-ventilen kärvat ihop att den aldrig får jobba, kan det vara så enkelt? Är det ide att "motionera den" någon gång om året för att den inte ska kärva ihop?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13359
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är kanske ingen dum idé. Det går att handköra den via styrsystemet och låta den gå några gånger mellan ändlägena.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
Tack, då går det fortsätta låta pumpen stå för grundvärmen och kasetten i öppna spisen för komfortvärmen när man vill få upp tempen några grader till helgen!

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
kortvarig glädje, nya bekymmer

igår fick vi en ny shunt-ventil, när jag kom hem verkade allt i sin ordning, temperaturen vara sakta på väg nedåt och elementen svalnade av. Reagerade på att inga symboler var synliga men tänkte inte så mycket på det. I morse var det kallt när jag vaknade, ca 14 grader inomhus, trots detta ingen värme i några element och inga symboler tända på displayen. Hade bara några minuter på mig men testade att höja värmen eftersom jag sänkte ganska rejält förra veckan. Har höjt ca 10 dubbelplus, fortfarande inga symboler. Hade dessutom duschat en stund och det vattnet var varmt och skönt men inget tecken på att det behövdes göras nytt varmvatten. När jag sprang till tåget hörde jag dock att fläkten snurrade utanför.

Känns trist att behöva ta hem tekniker två dagar i rad, då de alltid skriver 7 mil reseersättning så fort de ska komma innan de ens gjort något. Finns det några tips på var man kan börja testa/felsöka innan man ringer tekniker igen? Stänga av, starta om? Nollställa/återställa till fabriksinställningar? Var inne på att använda semesterinställningen inverterat och istället tillfälligt höja 10 grader med den, vet inte om det skulle kunna trigga något? Misstänker dock att det finns en inbyggd tröghet/fördröjning i systemet som gör att man inte får direkt aktivitet när man ändrar något?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13359
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Börja med att ändra tillbaks allt du har 'pillat' på. Går cirkpumpen till värmesystemet?  Har du innegivare?
Skriv ner lite inställningar och alla temperaturer, helst när kompressorn går, så kanske man kan dra några slutsatser.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
Verkade som att det inte var luftat ordentligt, kan vara bra att veta för den som har liknande bekymmer.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!