Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Daikin
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Dålig komfortvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Dålig komfortvärme (läst 2640 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nybörjarerik
Gäst
Nybörjarerik
Dålig komfortvärme
«
skrivet:
08 januari 2017, 21:16:46 »
Citera
Vid temperaturer lägre än 20- får vi väldigt dålig komfortvärme inomhus, ca 17-18 grader bara.
Ett problem vi har i huset är att nedervåningen består av ett enrörssystem med 7 radiatorer med enkelpanel som vi delvis bytt ut till dubbelpanel i stora ytor som hall, kök och vardagsrum. Radiatorerna blir varma ungefär från mitten och uppåt förutom ett av de stora med dubbelpanel som aldrig blir mer än ljummet oavsett framledningstemperatur, rören är heta så varmvatten finns.
På övervåningen är det 2-rörssystem så där har vi inte samma problem, har satt en ballofix som strypning på den slingan för att få mer cirkulation på slingan nere vilket gjorde det något bättre men inte helt och hållet.
Är det för dålig cirkulation eftersom bara halva elementen blir varma?
Vad kan felet med elementet som aldrig blir varmt bero på?
Har luftat systemet flera ggr så det är inte problemet och alla termostater står helt öppna.
Just nu har vi varmt men prognosen visar snart -20 igen...
Loggat
Daikinflurkmark
Inbillad gds'are
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 29
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump
Daikinflurkmark
SV: Dålig komfortvärme
«
Svar #1 skrivet:
08 januari 2017, 22:14:57 »
Citera
Prova sänka
på pumpen så får du lite högre flöde. Ev så behöver du justera strypningarna över elementen i enrörssystemet
Loggat
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor
Nybörjarerik
Gäst
Nybörjarerik
«
Svar #2 skrivet:
08 januari 2017, 22:29:19 »
Citera
Går det att göra som slutanvändare eller måste jag in i installatörsläget?
Loggat
Daikinflurkmark
Inbillad gds'are
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump
Daikinflurkmark
«
Svar #3 skrivet:
08 januari 2017, 22:47:16 »
Citera
Du måste in i installatörsläge. Meny A.3.1.3
Loggat
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29879
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
08 januari 2017, 23:08:30 »
Citera
Elementet som inte blir varmt, kolla att piggen på ventilen under termostaten fjädrar ut när du trycker på den?
Om inte kan den ha fastnat i intryckt läge, prova då att knacka på ventilen?
Man kan dra mycket försiktigt med en tång, men piggen kan lossna om man drar hårt.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
08 januari 2017, 23:28:52 »
Citera
Kolla även så att den inte är ansluten "fel väg" så att värmen går in i botten och ut i toppen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Nybörjarerik
Gäst
Nybörjarerik
«
Svar #6 skrivet:
10 januari 2017, 19:04:12 »
Citera
Piggarna motionerade, kopplet är rättvänt. Håller på att mickla med den nedre skruven på alla radiatorer eftersom de var max öppna på alla. Just nu är det för varmt ute för att säkert veta om det blivit bättre.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29879
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #7 skrivet:
11 januari 2017, 08:09:16 »
Citera
Blir det inte varmt så är det troligen dåligt flöde.
Det kan vara så att vattnet hellre cirkulerar via 2-rörsystemet som du är inne på i första tråden.
Du kan ju testa att stänga helt till övervåningen tillfälligt och se vad som händer?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Picabo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Picabo
«
Svar #8 skrivet:
12 januari 2017, 14:11:44 »
Citera
Hej, har också problem med komfortvärme vid inställning rumsgivare och har ställt om pumpen till att rätta sig efter värmekurva. Vid drift efter värmekurva fungerar det mycket bra men pumpen hinner inte känna av väder svängningarna. Jag skulle därför vilja ha rumsgivare. Instruktionerna i manualen är inte bra.
Picabo
«
Senast ändrad: 12 januari 2017, 14:14:47 av Picabo
»
Loggat
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.
Daikinflurkmark
Inbillad gds'are
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump
Daikinflurkmark
«
Svar #9 skrivet:
12 januari 2017, 22:23:34 »
Citera
Prova aktivera eller ändra genomsnitts tid. Jag körde först med det avstängt och hade då problem med att temperaturen svängde mycket inne vid väderomslag. Kör på 12 timmar genomsnitts tid nu och tempen inne håller sig inom en halv grad. Jag provade med rumsgivare först men fick det aldrig att funka bra då det bygger på att tempen inne ska falla ca 1 grad innan den kör värme och när tempen börjat falla så fortsätter den gå ner ganska länge när pumpen startar igen, om man inte höjer värmekurvan rejält jag fick ha ca 6 grader högre framledning med rumsgivare.
Loggat
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor
Picabo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Picabo
«
Svar #10 skrivet:
12 januari 2017, 23:11:16 »
Citera
Ok, Daikin flurk testar med en gång. Tack för tipset, hoppas det fungerar för mig också.
Picabo
Loggat
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Daikin
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Dålig komfortvärme
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1284
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
HBerggren
Classe57
jimmpy
tyke
Josth
Rickard
25fOCUS
Raketost
dadid
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info