0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Var hittar du dina 0-10V någonstans? Går den kabeln in till ställdonet som är buntad ihop med strömsladden?Edit: Länkar ju fel jämt..
Detta är allt du behöver veta i så fall.
Ventilkroppen heter så, det är en annan separat artikel från den elektriska ovanpå med grå ratt.Har kollat alla Nibemanualer ECS 40, ECS 40 (NL), ECS 41, ECS 41 (NL). Alla har 230V-styrning av ställdonet. (Dvs man byter plats på svart och brun för att byta rotation). Manualerna är skrivna 2021 med giltighetstid 2030.Jävla märkligt. Det borde vara denna i modifierat utförande du har. Då kan du se hur man byter mellan höger och vänstergång om det skulle vara något som behövs:https://esbe.eu/storage/80D861D5884C4C0B95EB0E1D8B86A8FD1E027029AA5574C0EC389728FB1F3996/3236008935974933896766a6f48af058/pdf/media/2ae1948a9cc14217b2079ab2198d58be/Anv_ARA600%20Prop_98140276_versM_lr.pdfVar hittar du dina 0-10V någonstans? Går den kabeln in till ställdonet som är buntad ihop med strömsladden?Edit: Länkar ju fel jämt..
Jepp du ska ta bort motorn, på axeln finns en markering när porten är stängd, den ställs till stopp för hetvatten. Sen sätts regeleringen till min, motorn går till min. På med den vita medbringaren. kan bara sitta på ett sätt och dit med motorn. Shunt A ska gå till höger och shunt B till vänster, fel hål på motor skifta brun och svart på kabeln.
Är så som du visar VP från höger och blå frän väster så blir det fel funktion. Rakt ner är returen från huset och det är nog kopplat till returen till VP och är rätt, den blå pilen ska vändas. framflödet ska gå tvärtom i riktning och då skall märket på axeln för min värme mot höger rör och max rakt ner, det blir då 90 grader. och motorn ska gå höger för att öka på värmen. Som din bild nu visar så blir det kortslutning mellan fram och retur. Det blir alla portar öppna och motorn går till vänster.
Det funkar att köra ut i mitten även på din, testa i manuella läget (dra ut ratten en klick och sen vrid) så märker du om det skulle vara på annat vis. 90 grader bred kägla + 90 grader vridning = 180 grader täckning.Apparna är lite av jävulens påfund, mycket märkligheter och oro sprids från dessa. Knappar man vid anläggningen, eller övervakar, så finns inget som förvirrar vad jag sett hittills.
Jag provar att flytta shuntens läge, fattar nu att det krävs 45grader vridning för att blockera o då ska det funka som du säger Sen ang. Appar, det gör ju att man kan vara social o ändå pula med pumpen, juldagen i pannrummet uppskattas ju inte av alla
Jag gick precis och fingrade på en VRG133, jag snackar dynga nu igen Det du kan göra är att den blockerar en av ändarna, käglan är bara 90 grader stor. Andra sidan på ställdonets arbetsområde blir att käglan hamnar centrerad ut i det anslutningsfria området och alla 3 anslutningar blir öppna mot varandra. Så då får du en shunt som aldrig kan ge mer än 50%, samtidigt som pumpen mitt emot suger då kanske det blir mindre i praktiken än så. Dags för rörmockaren igen faktiskt om inte värmen räcker i det läget. Byta shuntmodell eller dra om rören, blir väl samma utgift för den drabbade.