0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Du kan harva på med detta tills du dör, jag kommer inte att ge mig, det är bättre att mäta temperaturen så korrekt som möjligt, och det gör man på givaren före tanken.Tänk att du värmer med elpatron t.ex.GM-regulatorn vill ha 40 grader på framledningen (efter/eller i tanken), du brassar på med 30 kW elpatron i 2 minuter.Framledningstempen kommer att vara 60 grader innan BT25 visar 40 grader, det går dessutom på ett nafs även om BT25 sitter efter tanken, problemet här är att översvängen blir stor, och gradminutregulatorn kommer troligen att maxa på +100 gradminuter (Den räknar ju inte längre) även om det korrekta värdet är +250 gradminuter.En värmeobalans i huset uppstår (det blir för varmt inne).Tänk dig nu istället om vi kör samma elpatron mot BT2 (före tanken), då kommer den att gå till/från och hålla tempen på börvärde +- några få grader.TIDEN den värmer vattnet kommer att vara ungefär lika lång (något kortare då det inte resulterar i en så stor översväng att gradminuterna går över +100 gradminuter), samma energi tillförs, men översvängen, och exaktheten i regleringen blir bättre.På detta sätt kan man göra både GM-styrningen och temperaturregleringen snabbare, och värmepumpen skulle kunna hantera t.o.m en bypass som reglerades.Om man försöker göra GM-styrningen så snabb som möjligt utan att ta hänsyn till temperaturen ut från värmepumpens varma värmeväxlare så får man svängningar, övertemperaturer, värmeobalans, onödiga start och stopp, samt sämre COP än man annars kunde få.Sista stycket sammanfattar rätt bra det vi ser på Nibes reglering idag, och orsaken är att de "blundar" för temperaturen före tanken så länge gradminuterna ligger utanför ett visst område.Bergens värmepump borde sluta gasa så snart framledningen går över börvärdet även om gradminuterna ligger på ett lågt värde.
Bergen77. Nu gör jag ett antagande. Den gula linjen är BT2 och den mörka/blå är BT25.Om det är så är det enligt mig uppenbart att det är BT25 som ställer till det då det är tydligt att det är den GM räknas på.Hade det istället varit BT2 som den styrde mot skulle du slippa att VP varvade upp så mycket då BT2 passerar börvärdet långt innan BT25 gör det dvs att systemet är på väg mot balans.Värmepumpen med lägsta varv inställt på CP och stillastående kompressor drar ca10 w totalt. 1255-6.
Den interna pumpen ställs på så låg fart som möjligt (5-10%?), och den har väldigt lågt mottryck, endast tanken att dra runt. Den kommer att ta väldigt lite energi, jämfört med externa pumpen. Så den tror jag inte påverkar cop nämnvärt.Jag menar att både tanken(=bt25) och gm-räknaren "räknar" gm. Använd den ena eller andra, men inte båda. Om bt25 används, gm start så högt som möjligt (-30).Om den inte används, gm start -100.Skulle tro att antalet starter blir likvärdigt.Enligt nibe, skall inte bt25 användas på en 1245:a heller. Deras regulator varken kan eller ska därmed behöva räkna med en tank. Den vet inte om tanken, och ännu mindre dess storlek. Om man kör utan bt25 behöver den inte ta hänsyn till tanken.
Smurfen, om man ser på den dynamiska bilden från nibe, ska bt25 inte användas.Du visade dock att enligt manualen ska den användas, men monterad mitt på tanken. Om man monterar den mitt på tanken, innebär det (enligt min tankegång), att när bt25=börvärde, så kan vp börja räkna ner gm, så att vp:n startar innan tanken är helt tom. Det är helt ok enligt mig. Justera gm start rätt bara.Det som händer om man har bt25 i toppen på tanken, eller på framledningen efter tanken, är att först ska tanken tömmas på energi, sedan ska gm räknas ner. Nu är man så långt efter att en inverter gasar på fast den inte borde, för att komma fast. Det här fenomenet skulle kunna bli riktigt uppenbart om man har väldigt lågt externt flöde, och därmed god skiktning.Problemet kan motverkas genom att ställa gm start så högt som möjligt (-30). Igen, detta är min teori. Jag kan inget bevisa.Nu säger du då att gm sjunker kontinuerligt hos dig, och du har säkert rätt. (Du har tank, dvs facit, det har inte jag....)Kan det vara så att du har så (relativt) högt flöde externt, och därmed inte får jättegod skiktning?(Jag hoppas det, annars faller hela mitt resonemang! )Det skulle vara mycket intressant att se loggar/kurvor på en anläggning med bt25 inkopplad/urkopplad. End of discussion, liksom. Åt ena eller andra hållet. Det är fullt möjligt att jag har fel!Man skulle behöva kunna mäta framledningen till huset med något som inte påverkar regleringen bara.Typ rumsgivaren utan påverkan eller nåt.En nackdel att inte använda bt25 är vid vv-laddning. Gm räknas inte korrekt. Helt klart.Men jag har inte hört talas om någon som har bekymmer pga det, dvs får kallt i huset. Men risken finns om man har (väldigt) stort vv-behov. Hos mig laddas vv 1-2 timmar per dygn, med minsta 1255, ställd på minsta vv-laddningseffekt.Har dock inga tonåringar hemma.
Det är lägre än vad min F1245 drar med cp helt avstängd