0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hvis man øker børverdien øker jo underskuddet, skjønne ikke hva det skulle føre til. Varmepumpen må konsentrere deg om jevn temperatur og regulere på bakgrunn av tempavvik.Tanken min påvirker varmepumpen på den måten at den bruker BT25 som referanse og ikke turtemperaturen. Sirkulasjonspumpen stopper helt når varmepumpen ikke produserer varme. Regner med alle kjenner til at det er flere måter regulatoren kan regulere på, den ene måten mener jeg å huske kun brukes når BT25 er tilkoblet.Varmepumpen regulerer hele tiden men med lavere Hz/min før den krysser den magiske 1/4 grense, da øker den tillate Hz/min. Alt dette er igrunn greit, men det ødelegges av å bruke gradminutter som forsinker reguleringen til de grader...
Gradminutregulatorn är en regulator med ett dödband under 220-250 GM beroende på inställningar.Över detta värde så lägger den på en övertemp jämfört med den inställda kurvan som beror på var ni bor och hur ert distributionssystem ser ut.På bland annat Split går det att ställa in ett maxvärde för hur många grader som gradminutregulatorn får lägga till för att hämta hem underskott.I mitt fall har jag satt max 3 grader.Kompressorn styr för att leverera en temperatur som kurvan plus eventuells gradminutregulatorn har bestämt.Här kan jag ställa in att kompressorn inte får öka mer än 5 Hz åt gången för att inte för snabbt nå upp i temperatur eller dra ner för snabbt.Kompressorn ökar i steg med tid emellan varje steg, så ju mindre steg ju långsammare blir kompressorn.Annat än att kompressorn tittar på framledningstemperaturen med beräknatBör-värde kan jag inte se.Helt åtskiljda parametrar som arbetar oberoende av varandra.Kan inte se varför att man skulle ändra och lägga in allt i GMregulatorn.Vad ni skulle behöva är att kunna ställa kompressorhastigheten samt maximera övertemperaturen.Lätt fix för Nibe att lägga till.Har ni innegivare så tar den till stor del över GMregulatorns jobb då regulatorn har riktiga Är-Värden att reglera efter istället för uppskattade som i fallet med gradminutregulering.Gångtiden kan i vissa fall förlängas och i vissa väderlekar leda till fler stopp men då även längre stopp.Idag när teknik är billigt borde det erbjudas trådlösa temperaturgivare som tillsammans med värmepumpen så att GM regulatorn kan förpassas till historien.Jag tror att många har för stor effekt på pumparna och i vissa fall för liten vattenmängd för att få det att fungera.Har ni som har problem en inomhusgivare, och har ni lagt tid för injustering av kurvan?Hur är temperaturerna i huset?
Jag tror nog inte att du kommer att bli enig med mig Bergen77, men jag lovar dig att om regulatorn fungerade som jag beskrivit så skulle din värmepump fungera som önskat.
Fram tills idag har vi inte sett några grafer eller loggar som har kunnat visa några som helst detaljer vad som händer, men nu visas då äntligen en graf.
Efter att ha tittat på grafen, så började jag räkna lite. Bergen77 har tidigare skrivit att han har en 3-12kw maskin, 280 liter tank och ca 60 kvm golvvärme och en fläktkonvektor som går ibland(?). Jag gissar att VP:n ger närmare 4 kw som min-effekt (3 kw är vid -5 grader in). Jag gissar att idag behövs halva effekten i golvet, och jag gissar att det är dimensionerat 50w/kvm, 25w x 60 kvm = 1500 w. Då har vi 2500 w kvar att värma tanken med. Bergen77 har skrivit att han har ställt in i VP:n till 4 grader. Det ger att det tar 31 minuter att värma hela tanken. Vad händer efter det? Jo vi har fått en väldigt effektiv kortslutning, returtempen rusar och sannolikt löser VP:n på hysteres. Hm, låter väldigt likt den första personen som hade problem.
Mmm, gradminuterna är ju ett resultat av utetemperaturen och din kurva.Har du ett schema som visar precis hur du kopplat in din tank?
Kanske det finns ett bättre sätt att reglera, kanske inte, vad vet jag. Men jag är ganska säker på att Nibe inte kommer att göra några större ändringar i den befintliga styrningen till 1x55. I så fall kommer det till någon annan, framtida modell. Så låt oss jobba med det vi har, och göra det bästa av situationen.I denna tråd har det varit 4 personer har/haft problem. En hade en kortslutande radiator, efter att ha åtgärdat detta sades problemet vara borta. En hade fel inställt i klimatsystemsvalet, efter att ha åtgärdat detta sades problemet vara borta. En VET vi att har felinställt i klimatsystemsvalet, men vägrar ändra det, så här vet vi inte. Och så Bergen77 då. Fram tills idag har vi inte sett några grafer eller loggar som har kunnat visa några som helst detaljer vad som händer, men nu visas då äntligen en graf. Bättre än inget. Efter att ha tittat på grafen, så började jag räkna lite. Bergen77 har tidigare skrivit att han har en 3-12kw maskin, 280 liter tank och ca 60 kvm golvvärme och en fläktkonvektor som går ibland(?). Jag gissar att VP:n ger närmare 4 kw som min-effekt (3 kw är vid -5 grader in). Jag gissar att idag behövs halva effekten i golvet, och jag gissar att det är dimensionerat 50w/kvm, 25w x 60 kvm = 1500 w. Då har vi 2500 w kvar att värma tanken med. Bergen77 har skrivit att han har ställt in i VP:n till 4 grader. Det ger att det tar 31 minuter att värma hela tanken. Vad händer efter det? Jo vi har fått en väldigt effektiv kortslutning, returtempen rusar och sannolikt löser VP:n på hysteres. Hm, låter väldigt likt den första personen som hade problem.Är då lösningen att nibe skall bygga om regulatorn? Skulle inte tro det.
Gradminutter er ett resultat av avviket mellom beregnet temperatur og BT25, for hver grad avvik vil gradminuttene endres 1 grad per minutt.Har koblet etter Nibes oppskrift: