0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag är lite av den uppfattningar att så länge Nibe inte förespråkar det eller på något sätt flaggar för att det kan behövas ska man kunna få det att fungera bra utan den extra hårdvaran. Iallafall på en simpel anläggning som min. En extra cp med rördragning och lite annat kostar några tusen om man ska ha en snål pump av bra kvalité plus att den ändå drar lite ström. En bättre mjukvara kostar mig inget.// Magnus
DeltaT över kondensorn blir ogynnsam för kylprocessen, exakt på vilket sätt det påverkar kan jag inte säga, men det skulle i värsta fall kunna skada kompressorn, och i bästa fall bara påverka COP negativt.
Håller med, säljer man grejerna utan bypass så skall de också fungera utan bypass.IVT levererar alla sina invertrar med bypass, är osäker hur thermia och CTC gör.Men de borde ingå.Det är ett brott mot allt vad VVS och reglertekniken säger att låta flödet variera med effekten i ett värmepumpsvärmt system som jag ser det.Att det sen fungerar bra för vissa, trots allt, är liksom en annan sak.