0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ursäkta Uffen om jag kapar din tråd lite.....men vi har ju ett liknande problem.Testade igår att slå av pumpen. Gm start -120 gm tillsats 400 ute temp -2.Pumen startar och släpper gm ned till -400 och jobbar sig upp till 0 och stannar varför bromsar den inte kompressorn till min 20hz tidigare så den slipper stanna?Av erfarenhet vet jag att om pumpen går på 20hz så klarar den att gå nonstop hos mig vid 0c...det har den gjort förut och har inte ändrat nått från förra året förutom sänkt gm start från 100-120 samt uppdaterat program varan löpande.Hade man vetat detta kunde man ju lika gärna köpt en Nibe 1245 och sparat nån krona.Visst kan den gå långa perioder men tycker den startar och stoppar onödigt mycket.
På Nibe 1250 med styrdatorn Nibe Styr2002 finns det under servicemenyn en punkt som heter 9.11.3 och 9.11.4. Det är dessa värden jag vill åt i 1255 men inte hittar. Någon som vet?Meny 9.11.3 Max deltaF akt/inst Här väljs gräns för värmeregulatorns maxförändring av börvärdet. Visning av både det aktuella och det som är inställt via displayen.Värdet är inställbart mellan 1 och 10 Hz. Fabriksinställning: 3 HzMeny 9.11.4 KompFrek regP Här väljs P-del till värmeregulatorn.Värdet är inställbart mellan 1 och 60. Fabriksinställning: 5
Lägg gärna in en usb log där vp går illa så man kan granska.
Man ser i loggen att vp inte hinner reglera ner hz är det ovanligt litet system eller är reglering för långsam. Blir det inte bättre om du minskar gm för start av kompressor ?
Har du även ändrat gm för elspets ?.
Jag skulle prova sätta elspets högt 1400-1600 och gm för start av kompressor på tex -150.