0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra fråga.Om ditt värmesystem är lite halvklent dimensionerat så kan det vara bra att värma tilluften.Om du idag har väldimensionerat värmesystem så går det säkert att byta tilluften mot uteluftsdon.Sen finns ju lösningen med SAM 40, dock tror jag du behöver Nibe 750 till en sån.
Kan du värma hela huset med enbart kompressorn? Hur går det till?
Kompletterat med en luft/luft värmpump, kanske?
Men om din 410 värmer huset utan elpatron så finns inget att spara med att köpa en 730/750.Besparingen med en kraftfullare frånluftsvärmepump är i första hand att eltillskott reduceras.Det du kan välja mellan är 470 eller 370, med 470 värms tilluften, med 370 får du plugga tilluftsaggregatet och ta in luften via spaltventiler.
Jag vet bara att en del med uteluftsdon (dock inte alla) klagar på kallras och drag vid dessa.Det finns komfortfördelar med värmd tilluft som kanske skulle vara värt 1000 kr/år?Ev förluster i tilluftskanaler beror på hur långa de är och hur bra isolerade de är?Sen tror jag att alla värmepumpar låter en del, vet inte om de nyare är tystare, men det rimligt att anta?
Finns ju speciella dB-modeller av friskluftsventiler som effekt minskar ljudet genom ventilen om man har en gata utanför.