0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DigitalDu har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.Jag håller med Er alla.Janne
Citat från: Janne El-Energi skrivet 22 januari 2006, 15:03:16DigitalDu har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.Jag håller med Er alla.JanneJanne, du borde bli diplomat!Själv vägrar jag ge mig , sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft.
CiteraEhh? Har du ingen tempskillnad avges ingen värme alls, skulle jag vilja säga. Avgiven effekt effekt är ju proportionell mot flödet gånger delta-T, och om delta-T är 0, så har du ingen värmeavgivning alls.jag kan va irriternade envis Om en radiator är 50 grader i toppen och i botten då avger den maximalt med värme, det är ju som sagt medeltempen minus rumstempen (inte flödet) som avgör en radiators värmeevgivning.Jag förstår vad du menar men det funkar tvärtom... Har man ingen tempskillnad på stig o retur, så kan det va så att den avger noll värme, men då måste det va vacum!
Ehh? Har du ingen tempskillnad avges ingen värme alls, skulle jag vilja säga. Avgiven effekt effekt är ju proportionell mot flödet gånger delta-T, och om delta-T är 0, så har du ingen värmeavgivning alls.
Citat från: Rickard skrivet 22 januari 2006, 16:27:55Citat från: Janne El-Energi skrivet 22 januari 2006, 15:03:16DigitalDu har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.Jag håller med Er alla.JanneJanne, du borde bli diplomat!Själv vägrar jag ge mig , sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. Så samtidigt som man ger huset effekt så sjunker returtempen... Märkligt jag trodde returen var på väg uppåt... för jag står ofta å tittar på returens temp å jag ser då bara att den går uppåt när vp ger effekt... men jag har nog fel..
Citat från: Digital skrivet 22 januari 2006, 17:54:36Citat från: Rickard skrivet 22 januari 2006, 16:27:55Citat från: Janne El-Energi skrivet 22 januari 2006, 15:03:16DigitalDu har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.Jag håller med Er alla.JanneJanne, du borde bli diplomat!Själv vägrar jag ge mig , sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. Så samtidigt som man ger huset effekt så sjunker returtempen... Märkligt jag trodde returen var på väg uppåt... för jag står ofta å tittar på returens temp å jag ser då bara att den går uppåt när vp ger effekt... men jag har nog fel..Naturligtvis stiger returen när VP går, i alla fall så länge som uteffekten från VP är högre än värmebehovet, den gör det vare sig du har högt eller lågt flöde. Om du har lågt flöde ligger returen hela tiden lägre än vid högt flöde, men den rör sig fortfarande på samma sätt.Ett enkelt experiment är att köra med måttlig effekt på elpatron och låta fram och returtempen stabilisera sig. Ändra sedan hastiget på cirkpumpen och du skall se att temperaturerna ändrar sig i motsatt riktning från varandra. Den avgivna effekten är dock fortfarande densamma, eftersom du matar in samma effekt och den måste ta vägen någonstans.
Digital, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men om du vill kan jag bevisa det med en enkel loggkurva.Jag vrider upp ratten ordentligt så jag får maxtemp i systemet (lång gångtid), sedan sänker jag hastigheten på cirkpumpen och du skall se att returtempen sjunker i takt med att framledningstempen ökar.
Citat från: Rickard skrivet 23 januari 2006, 05:03:20Digital, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men om du vill kan jag bevisa det med en enkel loggkurva.Jag vrider upp ratten ordentligt så jag får maxtemp i systemet (lång gångtid), sedan sänker jag hastigheten på cirkpumpen och du skall se att returtempen sjunker i takt med att framledningstempen ökar.Det är klart jag skämtar Jag strävar emot för att jag aldrig sett det ni säger sker vid lite lägre flöde... Jag kan ha fel men det bevisar väl du strax... då ger jag mej som sagt..
....Teorin fungerar när man har ett system som ligger exakt på börvärdet typ med en CTC men med ett system som Nibe kör med där vp:en strävar högre än börvärdet och där returen åxå har en uppåtgående trend så märks det inte att returen sänks vid lägre flöde...det är alltså då framledningen som ökar i högre takt därav större skillnad.....
Citat från: Digital skrivet 22 januari 2006, 23:47:09....Teorin fungerar när man har ett system som ligger exakt på börvärdet typ med en CTC men med ett system som Nibe kör med där vp:en strävar högre än börvärdet och där returen åxå har en uppåtgående trend så märks det inte att returen sänks vid lägre flöde...det är alltså då framledningen som ökar i högre takt därav större skillnad.....I mitt fall är det så att värmepumpen, lite klent dimensionerad, vintertid ofta går hela tiden oftast tillsatsvärmen inkopplad. Det blir då konstanta temperaturer och det är lätt att se vad som händer om man ändrar farten på pumparna. Det gäller bara att ha lite tålamod. I Digitals fall verkar det vara en anläggning där temperaturerna hela tiden pendlar upp och ner i takt med att pumpen startar och stannar. Jag tror att det är därför Digital har så svårt att se effekterna av en ändring av pumpens hastighet. Ändringarna som uppstår genom pumpens ändrade hastighet dränks i start-stoppändringarna.
Hetgasen sjunker från 86,9 ner till 65 gr. Vätskeledn temp normalt 1,5-2 gr över retur temp den sjunker till -14gr. Förångnings temp normalt -11-- -20gr stiger till -1,1. Suggas temp stiger till +16,4grSen efter 3 min är allt över och VP genererar + igen på värmemätaren med början på 1,5--2,0--2,5--3,0--3,5--4,0--4,5-4,7--4,5--4,4..4,5..osv. detta under 10 min efter avfrostningen..