Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 640p tvÃ¥ större problem, orsaker, Ã¥tgärder?  (läst 8201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla värmepumpsexperter,

Mitt största problem är att jag får A03, ibland går värmepumpen flera dagar utan att larma, men ibland går den knappt en dag, för att få igång värmepumpen behöver jag bara göra en norsk reset, stänga av och sätta på igen, ingen återställning av någon pressostat fordras. Kan det vara kompressorn som är på väg att gå sönder eller kan det vara brist på köldmedium?

Någon gång vid uppstart har jag inbillat mig att fläkten i värmepumpen gått på lägre varvtal än vanligt och då har jag startat om värmepumpen igen, kan det vara fläkten som ger mig a03, då hände det vid avfrostning vilket även varit fallet vid åtminstone ett par av tillfällena då jag fått a03, såg inte värdena direkt när det hände men inom ett par minuter, utetemperaturen är -1 grad. Förångningstemperaturen låg då på -11 grader och avluften på 1 grad, men då hade den stått någon minut. Jag har sänkt värmekurvan från 8 till 5 och inbillar mig att den går längre nu mellan felmeddelanden än när jag körde på läge 8.

Jag har under en längre tid haft problem med att hela panelen och alla indikeringar slocknar, då slutar kompressorn att gå och värmepumpen övergår till eldrift, detta kan hända lite när som, ibland går det bara ett par timmar men oftast några dagar. Det hjälper inte att starta om värmepumpen, men knackar jag däremot på den svarta boxen till höger på bilden går panelen och kompressorn igång. Vad det för komponent, transformator, relä ryker något annat?

« Senast ändrad: 02 januari 2017, 18:19:04 av nibeeländet »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2017, 22:05:04 »
Hej!
A03 ska ju vara lågtryckspressostaten om den inte behöver återställas.
Orsaken är däremot inte helt enkelt att finna på denna värmepump.
Brist på köldmedium, krånglande fläkt, fel på expansionsventilen, igensatt filter, is i förångare, eller att spjället till uteluften inte stänger när det blir för kallt ute (under -5 °C) är tänkbara orsaker.
Verkar den avfrosta som den ska?

Den andra grejen kan orsakas av att det blir för hög temp i pannan, den svarta grejen är väl transformatorn till styrkortet?
På samma kort sitter ju alla relä, det kan vara dom som börjar bli dåliga, men oftare är det kontaktor 10 som vill fastna.
Det kan också vara glappkontakt med styrkortet, kontakten sitter på reläkortet, prova att lossa och trycka tillbaka denna.
« Senast ändrad: 02 januari 2017, 22:08:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2017, 23:00:22 »
Att spjället till uteluften inte stänger kan jag utesluta, det är först ikväll vi haft -5 grader och problemet har funnits en tid.
Jag har fått ytterligare ett larm nyss, även denna gång verkar det vara i samband med avfrostning.
Så problemet är kanske avfrostningen, det är inte alltid man noterar det direkt men jag vet att det vid ett flertal larmtillfällen så har lampan för avfrostning lyst.

Ja, jag fick höra från en elektriker som tittade på ett liknande foto som också sa att det var en transformator.

Jag ska prova det du säger vid nästa tillfälle då allt slocknar, men bankar jag lätt med baksidan på en skruvmejsel på transformatorn så kommer den alltid igång, ibland krävs det dock ett flertal slag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2017, 06:38:08 »
Då är det nåt som är glappt. Det är ingen idé att leta andra fel förr än det är fixat. Syna kortet efter fel och löd om alla större lödpunkter om du har möjlighet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2017, 07:55:52 »
Om jag plockar bort kortet för att fixa så att någon löddar om det och ser över det, då går det väl inte att köra i nödläget heller, alltså eldrift?

Vågar man sig på detta vintertid om det tar en arbetsdag innan man får tillbaka kortet?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2017, 09:31:27 »
En bra början är att koppla i och ur alla kontakter några gånger för att utesluta att det är där det glappar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2017, 21:58:57 »
Hej!
A03 ska ju vara lågtryckspressostaten om den inte behöver återställas.
Orsaken är däremot inte helt enkelt att finna på denna värmepump.
Brist på köldmedium, krånglande fläkt, fel på expansionsventilen, igensatt filter, is i förångare, eller att spjället till uteluften inte stänger när det blir för kallt ute (under -5 °C) är tänkbara orsaker.
Verkar den avfrosta som den ska?

Den andra grejen kan orsakas av att det blir för hög temp i pannan, den svarta grejen är väl transformatorn till styrkortet?
På samma kort sitter ju alla relä, det kan vara dom som börjar bli dåliga, men oftare är det kontaktor 10 som vill fastna.
Det kan också vara glappkontakt med styrkortet, kontakten sitter på reläkortet, prova att lossa och trycka tillbaka denna.

Nu har jag fått a03 ytterligare ett par gånger, sprang in när det skedde, det hände i samband med avfrostning åter igen.

Utetemp -3
Förångningstemp -18
Avluft -16

Går det att dra några slutsatser om det alltid inträffar vid avfrostning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2017, 10:32:52 »
Ser ut som att avfrostningen inte funkar?
Denna värmepump ska normalt inte gÃ¥ ner sÃ¥ lÃ¥gt pÃ¥ förÃ¥ngartemp innan avfrostning.  Sc:,h
Grävde lite i manualen men hittar inget annat som kan styra avfrostningen sÃ¥ troligen är det förÃ¥ngartemp som ska göra det.  Sc:,h
Temperaturerna tyder på att kompressorn gick vid avläsningen.

Det kan vara samma orsak till båda felen, att kompressorn inte stoppas då den ska utan fortsätter att gå?
Felet är då troligen relä nr 1 på reläkortet, att den inte vill släppa.
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 10:35:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2017, 10:59:48 »
Ser ut som att avfrostningen inte funkar?
Denna värmepump ska normalt inte gÃ¥ ner sÃ¥ lÃ¥gt pÃ¥ förÃ¥ngartemp innan avfrostning.  Sc:,h
Grävde lite i manualen men hittar inget annat som kan styra avfrostningen sÃ¥ troligen är det förÃ¥ngartemp som ska göra det.  Sc:,h
Temperaturerna tyder på att kompressorn gick vid avläsningen.

Det kan vara samma orsak till båda felen, att kompressorn inte stoppas då den ska utan fortsätter att gå?
Felet är då troligen relä nr 1 på reläkortet, att den inte vill släppa.

Tack Carl, ja det känns som det har med avfrostningen att göra, nä kompressorn hade precis lagt av när jag läste av temperaturerna. Tycker relä 1,4 och 5 ser lite svarta ut i glaset, bifogar en bild om den kan vara till någon glädje.

Jag ändrade förresten utespjället för hand, men oavsett vilket läge jag sätter den i så rör den sig inte när pumpen är igång
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 11:01:59 av nibeeländet »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2017, 11:20:29 »
Relä 1 ser helt klart inte bra ut.
Antingen byter du hela kortet, hittade det här:
http://www.eldkraft.se/produkt/Relakort-F-600-F-640-Nibe

Eller kan man löda loss reläna och byta bara dom, tror de finns på Elfa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2017, 11:39:12 »
Relä 1 ser helt klart inte bra ut.
Antingen byter du hela kortet, hittade det här:
http://www.eldkraft.se/produkt/Relakort-F-600-F-640-Nibe

Eller kan man löda loss reläna och byta bara dom, tror de finns på Elfa.

Tror jag försöker ta loss kortet sen lämnar jag det till en bekant.

Hur kan jag kontrollera utespjället? Den verkar stå i det läget jag sätter den i även om vi har -7 grader idag.

Kan man köra värmepumpen i reservläget om jag tar bort reläkortet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2017, 12:48:57 »
Jag vet inte säkert, elpatron verkar ha en direktanslutning till R-läget, men inte cirkpumpen? ???
På min 1215 så drivs även cirkpumpen av reservläget direkt utan relä.
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 12:57:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2017, 13:10:25 »
Jag vet inte säkert, elpatron verkar ha en direktanslutning till R-läget, men inte cirkpumpen? ???
På min 1215 så drivs även cirkpumpen av reservläget direkt utan relä.

Okej, nu verkar det ju som spjället inte kan manövreras heller, så det kanske är lika bra att ta hit en tekniker, vore i och för sig trevligt om reläkortet fungerade så inte allt ska bytas ut

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2017, 18:33:59 »
Jo, tror det är en bra idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 640p två större problem, orsaker, åtgärder?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2017, 19:15:11 »
Jo, tror det är en bra idé.

Har bokat tid nu till nästa fredag, kan jag köra med spjället stängt hela veckan?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!