0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har radiatorerna på max dock har jag inga rumsgivare... enda som finns är en utomhusgivare... finns det någon best practice på hur man optimerar en kurva?
Hej,Börjar bli lite små tokig på min nyinstallerade bv pump, vi gör av med ca 80kwh per dygn och den största boven bör vara bv pumpen. Har lekt med inställningarna en hel del bla så körde jag en variant där jag slog av golvvärmen vi har hemma mellan kl 08-17.00 då vi är på jobbet förmatt sedan kicka igång den igen när man är tillbaks men inte ens det hjälpte. Vet att bv installatören inte installerade vår inomhusgivare kan det vara den som leder till detta? Vi har en villa på 200m2 i 2plan och vattenburen golvvärme i båda plan. Nu har jag bv pumpen satt i optimalt läge med 20grader temp vet ej vad man kan göra för att hitta den optimala och mest kostnadseffektiva inställningen?
Man brukar säga på följande vis:- Om det är kallt ute och det är kallt inne, höj (lutningen på) värmekurvan ett steg.- Om det är kallt ute och det är varmt inne, sänk (lutningen på) värmekurvan ett steg.- Om det är milt ute och det är kallt inne, höj förskjutningen på kurvan ett steg.- Om det är milt ute och det är varmt inne, sänk förskjutningen på kurvan ett steg.