0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Häromdagen hörde grannen av sig och sa att vår värmepump låter konstigt. Det är en Caldo x25 som har hand om underhållsvärmen i sommarstugan. Det visar sig att avfrostningen inte fungerar så det var stor isbildning på utomhusdelen. Vad kan felet vara?
Hej FG.De första Caldo X hade ett avfrostningsprogram som ej var optimerat för längre perioder av milt väder.Maskinen gick inte in i avfrostningen om gångtiderna var för korta. Om inte din återförsäljare har bytt ut ditt kretskort ännu så skall du kontakta honom och berätta att du har avfrostningsproblem. Detta byte sker inom garantiramen och är helt kostnadsfri för dig.Beklagar för ev. Problem detta kan ha orsakat för dig.MvhDaikin
Nej, det gäller inte din maskin.Ditt serienummer har den uppdaterade programvaran.När jag tittar på bilden på din utomhusenhet tycker jag mig se ett hus i bakgrunden, sitter din maskin utsatt för vind ? (ingen vägg direkt bakom utomhusenheten )??/D
Avfrostningen på RXLS25 är utformad att starta när det är en viss skillnad mellan utomhus och kondensortemperatur multiplicerat med en kompressorfrekvensformel. Stopp för avfrostningen bestäms antingen av att rätt temperatur har uppnåtts på kondensorn eller efter att en viss maxtid har förflutit. Har maskinen ej uppnått rätt stopptemperatur på givaren efter maxtid har uppnåtts så anses avfrostningen ej godkänd. Då begär logiken en ny avfrostning snarast möjligt (spärrad av karenstid på ca 28 minuter)Sätt ett vindskydd bakom maskinen och se om du får ett annat beteende.Även en viss köldmediebrist kan resultera i ett sådant beteende.D