Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Byta 310P mot 370P. Licens?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Byta 310P mot 370P. Licens? (läst 8818 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
BigGitt
Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sjöbo 27500
Antal inlägg: 1839
Karma +17/-26
Kön:
Skåne, Sjöbo
BigGitt
SV: Byta 310P mot 370P. Licens?
«
Svar #15 skrivet:
22 december 2016, 19:02:49 »
Citera
krambriw
Du har helt rätt. Jag har BB2 och så är det. I princip, saknas stickpropp = behörig elektriker. A behövs inte. BB 2 som lägst. Undantag byte av stickpropp och annat smått.
Anledningen att jag frågar är att pumpen innehåller gas. Vid byte av kompressor, måste en certifierad installatör anlitas.
MEN HUR ÄR DET OM HELA PUMPEN SKA BYTAS?
Jag slängde ett mejl till NIBE, men har inte fått svar ännu.
Loggat
Jag är värdelös på att köra bil!
Glöm inte att jag är amatör.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #16 skrivet:
22 december 2016, 19:28:07 »
Citera
Ska inte vara några problem att montera en Nibe själv inga krav på vvs behörighet.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13354
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #17 skrivet:
22 december 2016, 19:58:08 »
Citera
Byter du hela VP'n så gör du inget ingrepp i kylkretsen, så ingen kyltekniker behövs. Samma sak som att byta kylskåp...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
22 december 2016, 20:19:49 »
Citera
Sorry Smurfen, det var självklart TÅGRÅTTAN jag menade.
Fast jag är fortfarande inte klar över vad som gäller, kan man koppla in kabeln?
«
Senast ändrad: 22 december 2016, 20:31:59 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #19 skrivet:
22 december 2016, 20:45:48 »
Citera
NEJ, kolla #10
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
22 december 2016, 20:53:00 »
Citera
Var?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #21 skrivet:
22 december 2016, 20:59:33 »
Citera
Om du skrollar ner på sidan i länken så står det vad man som "vanlig" får göra, allt annat arbete med elinstallationer är behörighetskrävande.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #22 skrivet:
22 december 2016, 21:00:50 »
Citera
Läs 4§ i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet för elinstallatörer. Finns citerad i inlägg #7
Du får inte ansluta eller koppla ifrån en fast ansluten apparat. Även om det i många fall är lättare än att byta en trefashandske...
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #23 skrivet:
22 december 2016, 21:04:44 »
Citera
Kan förstå att man inte får koppla in apparater men koppla ur dom borde man få om man får byta tex en handske
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #24 skrivet:
22 december 2016, 21:07:37 »
Citera
Hu skulle det se ut? Då blir väl nästan alla elektriker arbetslösa och folk dör som flugor av elchocker.
Loggat
Gävleborg.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #25 skrivet:
22 december 2016, 21:09:37 »
Citera
Handsken sitter på en sladd och den får du byta för den tillför inte den fasta installationen. Däremot uttaget som sitter fast i väggen får du inte byta om du inte har behörighet. Sedan kan man ju hålla på i evigheter och tjafsa om vart gränsen för tillåtet och förbjudet skulle gå men man kommer alltid att nå en gräns och någon ifrågasätter varför den är just där.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #26 skrivet:
22 december 2016, 21:43:10 »
Citera
16 ampere uttag verkar vara ok att byta. Men klart man alltid vill flytta gränsen om man nu bryr sig om gränsen jag gör det oftast inte men ville ha papper på el installation av vp i händelse av ev garanti ärende. Men helt klart intressant vad man får göra rätt bra att veta när man är i grå zonen.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #27 skrivet:
22 december 2016, 22:09:48 »
Citera
16 A uttag är helt vanliga enfas 230V uttag, nästan alla "vanliga" uttag är i dag godkända för max 16 A. Men dom säkras nästan jämt med 10 A för ledningarna som dras normalt ska säkras med just 10 A. Så trefasuttag är inte OK att byta för vanligt folk.
Dessutom ska man ha : nödig kännedom, dvs man ska veta vad man gör
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #28 skrivet:
23 december 2016, 07:03:40 »
Citera
Ber om ursäkt Kocken, vill absolut inte utmana dig på något vis, men jag hittar ingen länk där det finns några paragrafer.
Det är ju liksom en sak vad som uttryckligen tillåts att göra (som i din länk), och en annan sak när man börjar komma till rena bedömningsfrågor.
T.ex. din slutsats att uttag 16 ampere bara avser enfas, det framgår inte någonstans så vitt jag kan se att det bara gäller enfas.
I min värld betyder det att jag kan byta ut ett trefas 16A vägguttag.
Rent praktiskt jämställer jag ett utbyte av ett trefas vägguttag med i och urkoppling av en värmepump från en arbetsbrytare, men ABSOLUT, är det olagligt så är det inget jag rekommenderar.
Jag har haft ett antal olika elektriker som gjort jobb hos mig, inte en enda gång har jag fått någon form av papper som styrker vad de gjort och att de är ackrediterade, om man bortser från fakturan då, men den är sällan så specificerad att man kan hänvisa till den i ett garantiärende, eller vid en brand.
Dessutom, visst är det så att det inte räcker med BBS2 om man utför ett arbete på egen hand, man måste väl ha en ackrediterad elektriker ovanför sig i den organisation man företräder för att få arbeta med el (utöver det som vem som helst får göra)för att det skall räknas som lagligt?
Jag har ju flera olika behörigheter inom el, men är inte ackrediterad, och om jag har fattat allt rätt så får jag inte göra ens de saker jag bevisligen är utbildad för, och kan, i mitt eget hem?
«
Senast ändrad: 23 december 2016, 07:06:56 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #29 skrivet:
23 december 2016, 08:59:07 »
Citera
Det finns ingen ackreditering för elarbeten utan bara behörigheter på olika nivåer.
Vad man man får göra med dom olika behörigheterna finns att läsa på elsäkerhetverkets hemsida under behörigheter.
Dom g:a behörigheterna är AB, ABL, BB1, BB2 och BB3. (BB2 kan man inte längre få)
När dom nya reglerna kommer till sommaren blir det lite annorlunda men det är då och inte nu. Då kommer det att införas en ackreditering genom att dom olika behörighetrna automatiskt omvandlas.
Och jag orkar inte sitta och leta och "tolka" paragrafer, men jag lovar att det är som jag skriver. Sedan är det upp till läsaren att lita på mig eller ej.
Vad man sedan tycker är rimligt eller ej handlar om just tyckande och har ju ingen relevans när det gäller vilka reglerna är.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Byta 310P mot 370P. Licens?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1001
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
krambriw
Jisse
ChristianJ
HBerggren
mindis
Mike
Nocoll1948
Carl N
Raketost
tyke
OlofZ
jishi
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info