0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom det är en fast ansluten apparat så måste man rent formellt vara behörig för att byta den.
Rikard, är du säker på att du har rätt?Enligt starkströmsföreskrifterna tror jag det krävs behörighet för att hantera anslutningar med flera faser och skyddsjord
Från föreskrifterna:"Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undantagnafrån krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallationsarbetesom utförs i miljöer som är explosiva. 1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilkaingår i en fast installerad anläggning. "Med detta som stöd menar jag att man kan likställa värmepumpen med en brytare, det är en kabel som kopplas till en plint (iofs i värmepumpen istället för i en elkopplare eller ett anslutningsdon).Same, same, but different.En tolkningsfråga som jag ser det.Var har du hittat att man inte får koppla ur/in en fast ansluten apparat, länka gärna. (jag hittar det inte, men det kan säkert vara så)Det är skillnad på att INSTALLERA en fast apparat, och att byta ut den.
Jag vet inte vad du far efter, jag har ju skrivit att jag kan ha fel, eller hur? - bara att jag inte kunde hitta nåt som pekade på att det var förbjudet.Och om vi skall vara helt ärliga så är det ingen skillnad på att byta ut ett trefas vägguttag och en frånluftsvärmepump - det är EXAKT samma sak, och därför tyckte jag att det var en tolkningsfråga.Men tydligen har lobbyisterna i "elskrået" lyckats få till att bara de får koppla i och ur fast installerad utrustning, det var ju bra för dem.Nu kommer återigen ett dilemma, BigGitt vill att jag raderar det jag skrivit, och då måste allt efter det raderas - då det är kommentarer på mitt påstående.OM jag raderar så får Smurfen vatten på kvan, att jag raderar allt som går mig emot.Om jag INTE raderar så blir BigGitt besviken.Så jag överlåter till Smurfen och BigGitt att bestämma hur jag skall göra så behöver ni inte skylla på mig i alla fall.Läs nu vad jag skriver Smurfen.Enligt ELSÄK som Purjo markerat med rött så har jag FEL.Enligt mitt sätt att se det är det i praktiken exakt samma kunskaper som krävs för att byta ut ett anslutningsdon som att byta ut en värmepump.Det är alltså olagligt att göra det ena, men inte det andra.I övrigt kan jag inte se att det är någon som helst skillnad.Men som sagt var, nu får ni två bestämma hur vi gör med tråden.