0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, det är väl i och för sig en sak som man skulle kunna rekommendera men inte leverera.Det är även något jag skulle kunna göra med nuvarande radiator för att få tyst på den.Dock, den nuvarande kickspacen blåser så pass uselt att det nog tyvärr inte skulle bli mycket värme om man satte den i en kanal.Svårt också att få till något bra sätt att ersätta den kanalfläkt som sitter där - och jag får i alla fall för mig att de där datorkylarna skulle kunna ge en högre uteffekt än den som sitter i kickspacen.Nja, det skulle jag inte påstå, men fler köksskåp än tidigare mot ytterväggen och ett mindre och bättre fönster än tidigare i köket har väl gjort att just köket är bättre isolerat.Jag har fått höja kurvan med två steg för att kompensera för förlusten av de två radiatorerna, det kostar mig ca 360 kr/år.Kickspaceradiatorn bullrar så pass att det är värt 2 steg högre kurva att slippa oväsendet.
Datorfläktar brukar ha inbyggd elektronik för varvtalsstyrning. Man behöver bara mata den med en fyrkantsvåg med rätt frekvens och anpassa pulskvoten efter önskat varvtal.
Då är ju problemet löst, eller?
Jag har köpt en uppsättning elementfläktar till en radiator som är gömd bakom en soffa.Det var ett dåligt köp, eftersom jag hörde fläktarna......och eftersom de drog el....och eftersom de lossnade när dammsugarna slog emot dem.De användes en månad och samlar nu damm.
Problemet är att vi har öppen planlösning, och TV vid matplatsen och det är där sambon vistas mycket, i anslutande rum finns denna dator, och man störs på båda dessa platser, i princip skulle den stå still så fort vi var hemma, så den lösningen skulle inte funka bra för oss.